Slyngevugge - 2 mdr.

2. maj 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Slyngevugge - 2 mdr.

Kære Helen,

En lille opdatering herfra. Lille A er 9 uger i morgen. Udfordringerne med søvn, amning og gråd næsten alle døgnets timer, vendte fra en dag til en anden for 3 uger siden. Pludselig sov hun lure på 2-3 timer, sov længere træk på op til 5 timer nattestid, og vi har ikke oplevet de lange græde- skrigeture der hun har været helt utrøstelig. Hun er nu en veltilpas og glad lille pige, det er helt fantastisk! Vi forstår ikke hvad der er sket, men det er også ligegyldigt. Hun er glad, og så er vi også glade.

Så til mit spørgsmål. Vi anskaffet en slyngevugge som fungerer virkelig godt. Hun svøbes og vugges på arm indtil hun lige er ved at falde i søvn, så lægges hun i slyngevuggen. Fordi hun vågnet med det samme vi holdt op med at vugge, købte vi også en motor... Hun sover alle lurer i slyngevuggen, med mindre vi går en tur med barnevogn.

Den sidste lur hun tog, var omkring 21-24, og far sat da oppe med hende slik at jeg fik nogle timer sammenhængende søvn. Når hun så vågnet kom de ind til mig i soveværelse, hun blev ammet og puttet i bedside ...

Annonce

... crib der hun sov resten af natten afbrudt af amning samt lidt uro og gråd.

De sidste 3 uger har søvnmønsteret ændret sig, hun har nu flere gange sovet 4-5 timer, fx 21-02 eller 22-03. Hun kommer så ind til mig, ammes og sover yderligere 2-3 timer af gangen, afbrudt af amning resten af natten indtil ca. kl 6. Far falder i søvn på sofaen om aftenen, og jeg vågner meget frisk efter mange timer sammenhængende søvn. Det er naturligvis skønt, men vi tænker vi måske kunne finde en bedre løsning. Det bedste ville være om hun kunne puttes i sin seng om aftenen, og sove her hele natten.

Vi har læst din bog om børn og søvn, og da også om at trappe ud af vugning. Det der undrer os, er dog at hun sover i bedside crib, uden nogen form for vugning efter at have taget sit lange træk med søvn om aften. Hvad tænker du om dette? Hun falder hurtig i søvn efter natamning, og skal ikke vugges på nogen måde. Har du nogle bud på hvordan vi kan få hende over i bedside om aftenen, så far slipper for sofaen?

Jeg glæder mig til at høre dine tanker om situationen.

Venlig hilsen
E

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.