Brev:
Slyngevugge - 2 mdr.
2. maj 2020
Alder:
2 mdr.
Slyngevugge - 2 mdr.
Kære Helen,
En lille opdatering herfra. Lille A er 9 uger i morgen. Udfordringerne med søvn, amning og gråd næsten alle døgnets timer, vendte fra en dag til en anden for 3 uger siden. Pludselig sov hun lure på 2-3 timer, sov længere træk på op til 5 timer nattestid, og vi har ikke oplevet de lange græde- skrigeture der hun har været helt utrøstelig. Hun er nu en veltilpas og glad lille pige, det er helt fantastisk! Vi forstår ikke hvad der er sket, men det er også ligegyldigt. Hun er glad, og så er vi også glade.
Så til mit spørgsmål. Vi anskaffet en slyngevugge som fungerer virkelig godt. Hun svøbes og vugges på arm indtil hun lige er ved at falde i søvn, så lægges hun i slyngevuggen. Fordi hun vågnet med det samme vi holdt op med at vugge, købte vi også en motor... Hun sover alle lurer i slyngevuggen, med mindre vi går en tur med barnevogn.
Den sidste lur hun tog, var omkring 21-24, og far sat da oppe med hende slik at jeg fik nogle timer sammenhængende søvn. Når hun så vågnet kom de ind til mig i soveværelse, hun blev ammet og puttet i bedside crib der hun sov resten af natten afbrudt af amning samt lidt uro og gråd.
De sidste 3 uger har søvnmønsteret ændret sig, hun har nu flere gange sovet 4-5 timer, fx 21-02 eller 22-03. Hun kommer så ind til mig, ammes og sover yderligere 2-3 timer af gangen, afbrudt af amning resten af natten indtil ca. kl 6. Far falder i søvn på sofaen om aftenen, og jeg vågner meget frisk efter mange timer sammenhængende søvn. Det er naturligvis skønt, men vi tænker vi måske kunne finde en bedre løsning. Det bedste ville være om hun kunne puttes i sin seng om aftenen, og sove her hele natten.
Vi har læst din bog om børn og søvn, og da også om at trappe ud af vugning. Det der undrer os, er dog at hun sover i bedside crib, uden nogen form for vugning efter at have taget sit lange træk med søvn om aften. Hvad tænker du om dette? Hun falder hurtig i søvn efter natamning, og skal ikke vugges på nogen måde. Har du nogle bud på hvordan vi kan få hende over i bedside om aftenen, så far slipper for sofaen?
Jeg glæder mig til at høre dine tanker om situationen.
Venlig hilsen
E