Brev:
Manglende søvn igen
30. april 2020
Alder:
2 mdr.
Manglende søvn igen
Kære Helen
Jeg skrev til dig for nogle uger siden, ang min datter Aya og hendes manglende søvn. Nu er det blevet tid til at skrive til dig igen :)
Tak for dine gode råd i dit sidste svar. Du skrev lidt forskelligt, fx hvordan jeg sørger for at give hende den mest optimale amning, brug af barnevogn og hendes grønne afføring. Barnevognen er ikke brugt siden sidst, og afføringen er ikke altid grøn mere. Nu er der også gul afføring til tider.
Dit råd omkring amning mindede meget om det jeg allerede gjorde, ift. at sørge for at hun får den mættende mælk, men det var rigtig godt at få beskrevet det helt præcist. Nu er jeg meget obs på at det bliver gjort på den bedst mulige måde.
Du foreslog at jeg skulle amme hende i søvn, og det har vi virkelig taget til os.
Vi starter med at skifte ble, tage tyngdepose på, og så sidder jeg i soveværelset og ammer hende (hvor der er lidt mørkt/dunkelt), og langt de fleste gange falder hun også i søvn. - Jeg forsøgte at ligge og amme hende, så hun kunne sove i vores seng, som du foreslog. Men det vil hun bestemt ikke være med til.
Så jeg sidder og ammer, og når hun sover, bliver hun lagt over i liften. Dette fungerer meget bedre, og giver langt mindre gråd. Men desværre sover hun stadig kun 35 minutter. Og til enkelte af lurerne vågner hun efter 10 minutter. Da hun så ikke er sulten mere, ender vi med at skulle gå med hende alligevel, og bruge op til 30 minutter på at få hende til at sove. Her vrider hun sig, flitsbuer og er utilfreds.
Vi har haft hende til kraniosekralterapi, i håb om at det hjalp hende. Det har hjulpet på spændinger hun havde i kroppen og humør - men ikke på søvnen.
Til natten går det stadig fint. Hun sover omkring kl. 21.00 og ofte 4 timer i første go, og de næste er ca. 2 timer pr gang frem til kl. 6.00.
Det er nu mest hendes lure der bekymre os, når de er så korte. For hun virker ikke til at få nok søvn.
Mit spørgsmål er nu, og du har andre idéer vi kan prøve? Hun er nu 9 uger gammel.
Med venlig hilsen
Ayas mor :)