Manglende søvn igen

30. april 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Manglende søvn igen

Kære Helen

Jeg skrev til dig for nogle uger siden, ang min datter Aya og hendes manglende søvn. Nu er det blevet tid til at skrive til dig igen :)

Tak for dine gode råd i dit sidste svar. Du skrev lidt forskelligt, fx hvordan jeg sørger for at give hende den mest optimale amning, brug af barnevogn og hendes grønne afføring. Barnevognen er ikke brugt siden sidst, og afføringen er ikke altid grøn mere. Nu er der også gul afføring til tider.

Dit råd omkring amning mindede meget om det jeg allerede gjorde, ift. at sørge for at hun får den mættende mælk, men det var rigtig godt at få beskrevet det helt præcist. Nu er jeg meget obs på at det bliver gjort på den bedst mulige måde.

Du foreslog at jeg skulle amme hende i søvn, og det har vi virkelig taget til os.
Vi starter med at skifte ble, tage tyngdepose på, og så sidder jeg i soveværelset og ammer hende (hvor der er lidt mørkt/dunkelt), og langt de fleste gange falder hun også i søvn. - Jeg forsøgte at ligge og amme hende, så hun kunne sove ...

Annonce

... i vores seng, som du foreslog. Men det vil hun bestemt ikke være med til.

Så jeg sidder og ammer, og når hun sover, bliver hun lagt over i liften. Dette fungerer meget bedre, og giver langt mindre gråd. Men desværre sover hun stadig kun 35 minutter. Og til enkelte af lurerne vågner hun efter 10 minutter. Da hun så ikke er sulten mere, ender vi med at skulle gå med hende alligevel, og bruge op til 30 minutter på at få hende til at sove. Her vrider hun sig, flitsbuer og er utilfreds.

Vi har haft hende til kraniosekralterapi, i håb om at det hjalp hende. Det har hjulpet på spændinger hun havde i kroppen og humør - men ikke på søvnen.

Til natten går det stadig fint. Hun sover omkring kl. 21.00 og ofte 4 timer i første go, og de næste er ca. 2 timer pr gang frem til kl. 6.00.

Det er nu mest hendes lure der bekymre os, når de er så korte. For hun virker ikke til at få nok søvn.

Mit spørgsmål er nu, og du har andre idéer vi kan prøve? Hun er nu 9 uger gammel.

Med venlig hilsen
Ayas mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.