Svar: Manglende søvn igen
30. april 2020
Alder:
2 mdr.
Kære Ayas mor
Tak for dit brev :) Dejligt at høre at gråden er blevet mindre og at afføringen ikke længere er helt så grøn, men nu ofte er lidt mere gul :)
Det lyder umiddelbart rigtig fint, det du gør, og det er vigtigt at give det tid. Aya har på en eller anden måde fået en erfaring med sig om at vågne efter kort tids søvn, og hun skal nu finde ud af, at det behøver hun ikke mere... og det kan godt tage lidt tid. Det er rigtig godt, at du ammer hende, bruger sovepose osv. så hun føler sig omsluttet og på den måde hjælper hende til ro. Det hjælper også, hvis hun f.eks. har en kraftig mororefleks, og derfor spætter med arme og ben og får vækket sig selv. Så det du gør lyder fint :)
Vil hun tage imod en sut? Jeg ved fra dit tidligere brev, at hun har taget imod en sut før men pludselig ikke ville, og jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis hun kunne lære at bruge sut igen... Det at sutte virker naturligt beroligende, og det kan netop ofte hjælpe til at blive i søvnen, hvis hun får eller har en sut i munden, når hun viser tegn til at ville vågne efter nogle gange 10 eller 30 minutter. En sut kan være med til at holde hende i søvnen. Sutten kan evt. kobles til en klud, som kan dufte af dig. På den måde vil hun have en fornemmelse af, at du stadig er der, selvom hun ligger i sin sovepose og ikke i din favn. Det kunne være en idé at arbejde bevist på at vænne hende til sut igen...
Du skriver, at I ikke har brugt barnevognen på det sidste, og jeg tænker at det vil være en god idé, at I forsøger at tage den i brug igen. Så du putter hende i sovepose, ammer hende, giver hende sut og klud og derefter putter hende over i barnevognen og triller hende en tur. Det vil være en god idé, at du forsøger at holde barnevognen i bevægelse, så I kommer over det tidspunkt, hvor hun har tendens til normalt at ville vågne op...
Læg mærke til hende, stå parat efter de famøse 10-30 minutter, og hvis hun virker til at ville vågne, så læg også dine hænder på hende, så hun kan mærke dig, og se om du med dine hænder kan lulle hende videre ind i søvnen. Evt. holde sutten i munden med din hånd, så du er sikker på, at hun ikke får skubbet den ud, men sikrer at den faktisk vil hjælpe til ro...
Du nævner, at hun nogle gange vrider sig, flitsbuer og er utilfreds... og det lyder faktisk som om, at hun har lidt mavekneb og måske en bøvs som irriterer. Derfor skal du også være opmærksom på, at hun før bøvset af, før du lægger hende fra dig. Selvom hun lige nu falder i søvn med brystet, så vil det være rigtig godt, hvis du kan sidde med hende nogle minutter efterfølgende, så hun får en mulighed for at bøvse af, og først derefter putter hende fra dig.
Du kan også forsøge at lægge hende lidt eleveret, så har luften lettere ved at finde op, hvis hun skal have med noget, som generer...
Sørg også for at cykle med benene, give lidt mavemassage osv. når hun er vågen og aktiv, så du hjælper mad og luft igennem systemet i de vågne perioder, og hun måske derfor skal presse mindre under søvn...
Nogle børn har glæde af hverdagslyde, livmoderlyd, white noise og lignende. Det kan måske også hjælpe jer. Du kan downloade apps som kan afspille sådanne lyde...
En almindelig musikuro, spilledåse og lignende kan også bruges. hvis du gør det til en vane, at den bliver tændt, hver gang hun skal finde ro, så vil hun kunne lære at finde tryghed ved netop den melodi, det vil forberede hende på at det nu er sovetid og dermed tid til at koble fra og slappe af.. og så kan du tænde den, når hun efter 10 minutter viser tegn på at ville vågne, hun kan lytte og den kan så på samme måde her hjælpe videre ind i søvnen...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske