Svar: Manglende søvn igen

30. april 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Ayas mor

Tak for dit brev :) Dejligt at høre at gråden er blevet mindre og at afføringen ikke længere er helt så grøn, men nu ofte er lidt mere gul :)

Det lyder umiddelbart rigtig fint, det du gør, og det er vigtigt at give det tid. Aya har på en eller anden måde fået en erfaring med sig om at vågne efter kort tids søvn, og hun skal nu finde ud af, at det behøver hun ikke mere... og det kan godt tage lidt tid. Det er rigtig godt, at du ammer hende, bruger sovepose osv. så hun føler sig omsluttet og på den måde hjælper hende til ro. Det hjælper også, hvis hun f.eks. har en kraftig mororefleks, og derfor spætter med arme og ben og får vækket sig selv. Så det du gør lyder fint :)

Vil hun tage imod en sut? Jeg ved fra dit tidligere brev, at hun har taget imod en sut før men pludselig ikke ville, og jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis hun kunne lære at bruge sut igen... Det at sutte virker naturligt beroligende, og det kan netop ofte hjælpe til at blive i søvnen, hvis hun får eller har en sut i munden, når hun viser tegn til at ville vågne efter nogle gange 10 eller 30 minutter. En sut kan være med til at holde hende i søvnen. Sutten kan evt. kobles til en klud, som kan dufte af dig. På den måde vil hun have en fornemmelse af, at du stadig er der, selvom hun ligger i sin sovepose og ikke i din favn. Det kunne være en idé at arbejde bevist på at vænne hende til sut igen...

Du skriver, at I ikke har brugt barnevognen på det sidste, og jeg tænker at det vil være en god idé, at I forsøger at tage den i brug igen. Så du putter hende i sovepose, ammer hende, giver hende sut og klud og derefter putter hende over i barnevognen og triller hende en tur. Det vil være en god idé, at du forsøger at holde barnevognen i bevægelse, så I kommer over det tidspunkt, hvor hun har tendens til normalt at ville vågne op...

Læg mærke til ...

Annonce

... hende, stå parat efter de famøse 10-30 minutter, og hvis hun virker til at ville vågne, så læg også dine hænder på hende, så hun kan mærke dig, og se om du med dine hænder kan lulle hende videre ind i søvnen. Evt. holde sutten i munden med din hånd, så du er sikker på, at hun ikke får skubbet den ud, men sikrer at den faktisk vil hjælpe til ro...

Du nævner, at hun nogle gange vrider sig, flitsbuer og er utilfreds... og det lyder faktisk som om, at hun har lidt mavekneb og måske en bøvs som irriterer. Derfor skal du også være opmærksom på, at hun før bøvset af, før du lægger hende fra dig. Selvom hun lige nu falder i søvn med brystet, så vil det være rigtig godt, hvis du kan sidde med hende nogle minutter efterfølgende, så hun får en mulighed for at bøvse af, og først derefter putter hende fra dig.

Du kan også forsøge at lægge hende lidt eleveret, så har luften lettere ved at finde op, hvis hun skal have med noget, som generer...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sørg også for at cykle med benene, give lidt mavemassage osv. når hun er vågen og aktiv, så du hjælper mad og luft igennem systemet i de vågne perioder, og hun måske derfor skal presse mindre under søvn...

Nogle børn har glæde af hverdagslyde, livmoderlyd, white noise og lignende. Det kan måske også hjælpe jer. Du kan downloade apps som kan afspille sådanne lyde...

En almindelig musikuro, spilledåse og lignende kan også bruges. hvis du gør det til en vane, at den bliver tændt, hver gang hun skal finde ro, så vil hun kunne lære at finde tryghed ved netop den melodi, det vil forberede hende på at det nu er sovetid og dermed tid til at koble fra og slappe af.. og så kan du tænde den, når hun efter 10 minutter viser tegn på at ville vågne, hun kan lytte og den kan så på samme måde her hjælpe videre ind i søvnen...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.