Brev:
Søvn - sover kun 8 timer
24. februar 2020
Alder:
7 mdr.
Søvn - sover kun 8 timer
Hej Helen
Tak for dine svar. Jeg har læst og tænkt så meget.
Jeg håber, at du skæver til tidligere brev for historik.
I forhold til vores begge søvn - min og min datters, så har jeg bare ikke fået en baby, som sover 14-15 timer i døgnet og måske er det fint nok?
Som udgangspunkt sover hun 8 timer om natten, med en masse trøste/mad amninger. Hun starter natten ved 18/19 tiden. Jeg ville jo gerne skubbe dette, men hvordan?
Du svarede i tidligere brev, at hun muligvis ikke var så træt ved 18 tiden, da jeg oftest skal ind igen hver time/hveranden og derfor kunne komme op igen - gå senere i seng og tage et langt søvntræk. Hun er helt sikkert ikke med på den. Hun er død træt og har forsøgt at tage hende op, det udtrykte hun helt tydeligt med en masse klagen, at det ikke var det, hun havde lyst til. Hun falder fint nok til ro igen med en trøste amning og sjældent blot en hånd, men hun ønsker at sove videre, så det må jo være udgangspunktet og forhåbebtlig med mulighed for at justere.
Jeg mener, at hun er mæt nok. Hun tager ikke flaske, det har hun altid blankt afvist, så jeg er alene på sagen udover grød og mos.
Men jeg har også nætter, hvor hun melder sig vågen og klar til leg allerede kl 23/00/01 - hvad søren gør jeg? Det er jo så ikke engang 8 timer.
Hun har siden nytår sovet i eget værelse i tremmseng. Mon hun sover dårligere, når hun ligger selv? Det er bare en tanke, som jeg måske ikke helt selv tror på, men måske har du erfaring omkring den teori?
Jeg har altså alarmen med mig seng og jeg går selv i seng omkring kl 20. Så optil at hun jo så vågner om natten og er udhvilet for en almindelig vågen periode, så kalder hun på en måde, så jeg ved, at jeg skal ind og trøste/mad amme. Men når hun vågner kl eksempelvis 01/02, så kalder hun ikke. Så kan jeg høre, at hun vågner og laver lyde, møffer rundt og jeg ligger og tænker, skal jeg gå ind eller ej?
Begge er prøvet af. Hvis jeg venter, så møffer hun rundt indtil hun kalder og vil op. Så finder jeg hende i den anden ende af sengen, måske på maven og med bare fødder - altså i hopla eller små irriteret, fordi hun ikke vil ligge der mere. Og hvad så? Hun er altså ikke sådan en baby, som er inaktiv - hun er PÅ.
Hvis jeg går ind og tager hende op med det samme, så spiser hun lidt og kan ikke huske om jeg et få antal gange har været heldige med at hun er faldet i søvn, men det er sørme sjældent. Mere normalt er det, at hun har ligget og lavet en lorteble eller gør det mens jeg ammer hende og så må hun jo skiftes. Hun laver ofte 1 - 2 lortebleer om natten, så noget siger mig jo også, at hendes system er i troen på, at det er morgen eller at hun i hvert fald er udhvilet og klar til aktivitet.
Det, jeg så gør lige nu er, at jeg tager hende op og lægger hende i slyngevuggen i stuen med motor. Det accepteres på gode dage ok nemt, med et lille tyggedyr af hård eller blød karakter. I nat var hun ikke så tilfreds, men jeg prøver at holde det til, at jeg ikke siger noget, der er ikke lys - kun fra gadelamper fra stuens vinduer.
Men hendes vågne perioder er på gode nætter 1-2 timer x 1, men i nat gør hun det, at hun efter 2 timer powernapper i 30 min for så at tage et par timers vågentid igen. Og til sidst ved 4/5 tiden er hun meget utilfreds med slyngen og kommer så ud.
Jeg ved, at dagens rytme jo så smitter af på nattens. Hun er aktiv i alle vågne perioder, der bliver spist, sunget, tumlet og hygget i stor stil. Hun smiler og er glad - virkelig tilfreds.
Jeg synes, at det er svært at finde en rytme, hvor jeg kan andet end at sidde indendørs med hende. Når hun vågner skal hun have mos og grød og hun burde jo så ammes til lur - der er ikke meget spillerum.
Nå men i tidligere brev sagde du, at jeg gerne skulle amme hendes til lur, men hun er ikke sulten efter mælk efter 2 timer, når jeg putter hende igen. Hun er jo en lille pige og spiser måske en halv dl. Så min udfordring er, hvornår skal jeg amme hende om dagen?
Jeg vil ikke malke ud, det var jeg tvunget til i starten, da livet startede skævt på hospitalet og neo. Det kommer aldrig til at ske - minder mig om dårlige tider.
Hvordan kan en dagsplan se ud, hvis man har en baby, der kun sover 8 timer om natten?
Hvor mange dagslure skal hun så have?
Noglegange giver vi hende en 3. lur omkring 16 for at skubbe at hun bliver så træt og vil i seng ved 18 tiden - dog helt uden held. Det er som om at den powernap, der er der ikke gør noget. Hun er bare SÅ færdig der og vil sove.
Hvad gør jeg om natten, når hun kun har sovet i 5/6/7 timer?
Er det en "rigtig" løsning lige nu, at jeg lægger hende i slyngevuggen med motor?
Hun er en rigtig livlig krudtugle, så jeg kan ikke bare ligge hende og sige ssshhh...
Tænker og håber, at dette på et tidspunkt ordner sig lidt af sig selv - har det bare ikke gjort indtil nu. Og føler mig lidt alene med dette problem. Alle har jo babyer, der vågner og mange lider af at gå ind til dem ofte - som jeg. Men jeg har endnu ikke hørt om babyer, der kun sover så lidt og som har de her time lange vågen perioden - som kan være af 2 omgange midt på natten.
Jeg synes, at jeg er en god mor ellers, men puha her føles det virkelig som om at jeg fejler eller bare gør det helt forkert.
På forhånd tak for tanker :-)
Venlige hilsner
M