Svar: Søvn - sover kun 8 timer

24. februar 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver tilbage :)

Først - jeg er helt sikker på, at du er en god mor, og der er naturligt ikke noget, du ønsker mere end at hjælpe din datter det bedste og derfor også hjælpe hende til så god en rytme og så god en søvn som muligt :)

Jeg er også helt med på, at du ikke skal begynde at malke ud, så hun kan få din mælk via flaske. Med jeres tidlige start på livet og ophold på neonatal, så er det helt forståeligt, at du ikke har hverken lyst eller overskud til dette. Du skal naturligvis amme hende, som du gør, og som I begge er glade for - og hvis du vil forsøge med en flaske sen aften, hvilket godt kunne være en mulighed - der sker ikke noget ved at forsøge - så skal denne flaske være med modermælkserstatning.

Hvis hun kan lære at tage imod en flaske her, så har det den fordel, at det måske kan afkorte hendes vågenperiode om natten, modermælkserstatning kan mætte mere end modermælk, så hun efterfølgende vil sove et lidt længere søvnstræk, og flasken kan gives af far, så du ikke behøver stå op på dette tidspunkt, men i stedet kan få lidt aflastning og I kan hjælpe hinanden... :)

Det er helt okay, at lillepigen tydeligt er træt og har brug for at sove allerede kl 18-18.30.. det lyder som om, at det må være sådan lige nu. Men det betyder dog også, at natten naturligt kan blive meget lang, og det kan godt være med til at gøre, at hun så står meget tidligt op eller pludselig får en vågenperiode midt nat... Jeg tænker faktisk, at det er det, som sker hos jer. Når hun vågner omkring midnat, har hun jo sovet et længere søvnstræk fra kl 18 og kan måske derfor ikke sove mere, før hun har været vågen i et par timer...

Problemet er, og det er nok jeres største udfordring - at jo tidligere natten starter, jo større sandsynlighed er der for, at hun vågner om natten eller vågner meget tidligt - og jo tidligere hun puttes, jo dårligere vil det naturligt fungere for jer. Lige nu trives hun med den rytme hun har - lidt firkantet sagt, så kan man sige, at hun sover fin formiddagslur og fin middagslur, går tidligt i seng og sover fint fra kl 18-24, herefter er hun så vågen et par timer og sover igen.. men det fungerer naturligt ikke for dig/jer.

Jeg er helt med på, at det lyder som om, at du lige nu er nødt til at hjælpe hende videre i søvnen, når hun vågner midnat/nat. Du fortæller, at det virker med slyngevuggen med motor, og det lyder derfor som om, at du lige nu skal forsøge at indføre denne, for netop at udnytte dette til at lillepigen til at sove videre, så hendes vågenperioder gradvist bliver til en opvågning i stedet...

Det vil sige, at du skal forsøge at afkorte hendes vågenperiode omkring kl 24, så hun ikke er vågen i et par timer, men gradvist får afkortet dette. Det kan være en rigtig god idé, at du skriver op, hvad tid hun vågner, og hvornår hun falder i søvn igen, fordi det vil gøre det synligt for dig, hvor lang tid hun reelt er vågen, og hvorvidt der sker fremskridt. Det kan sagtens være, at det vil være små fremskridt, og det vil ske meget langsomt, men bare det sker...

MEN, når det så er sagt, så er faren, at du ved at hjælpe hende videre i søvnen omkring midnat kan risikere, at hun så i stedet vågner og holder hof mellem kl 02-04, og det dur jo slet ikke.. Derfor var mit umiddelbare bud, at du puttede hende til en lur kl 18 og derefter tog hende op, så hun kunne sove til natten senere og tage sit længste søvnstræk senere... Hvis hun kan sove 8 timer om natten, afbrudt af mælk, så er det trods alt bedre for jer, at disse timer ligger fra kl 22 til 06... og ikke fra kl 18 til 02...

Sååå hvad så nu.. Jeg tænker, at ...

Annonce

... det lyder som om, at du er nødt til at putte hende kl 18-18.30, da hun her tydeligt er rigtig træt. Du bør dog forsøge at vurdere, hvor langt et søvnstræk hun behøver her og om du kan udnytte en af hendes opvågninger om aftenen til at komme op, så hun i stedet kan gå senere i seng - og dermed stadig starte natten før midnat. Hun behøver måske ikke sove 5-6-7 timer efter kl 18, men vil måske kunne komme op efter et par timer, så hun sover fra 18-20 og så bliver puttet til natten kl 22, hvor hun så kan sove lidt mere sammenhængende - og når hun så vågner igen, så kan hun få bryst eller flaske, blive puttet i slyngevuggen og på den måde hjulpet videre.

Det kan altså lige nu godt være en god idé, at du bruger slyngevuggen, når hun har en af sine længere opvågninger alt efter, hvornår den så kommer til at ligge, så hun får afkortet sin vågenperiode om natten og vænnes til at sove lidt mere sammenhængende igen.

Jeg tænker også, at hun naturligt bliver ældre, og hun vil derfor også blive gradvist bedre til at være mere vågen og aktiv i løbet af dagen. Tidspunkterne for hendes dagslure kan derfor også ændre sig lidt, så hun måske af sig selv begynder at kunne komme i seng lidt senere om aftenen - og på den måde kan tiden også arbejde lidt for jer. Hun er stadig en lille pige, korrigeret kun ca. 6 måneder gammel, og det er helt naturligt, at hun har brug for hjælp til at komme ind i en rytme. Det er bare vigtigt, at den rytme I forsøger at hjælpe hende til også kan fungere for jer alle tre fremover...

Hvis vi siger, at målet skal være, at hun sover 8 timer om natten f.eks. fra kl 22 til 06 afbrudt af et mælkemåltid, så vil det være rigtig godt, hvis hun i løbet af dagen og aftenen kan sove 3 lure, som tilsammen varer ca. 6 timer... +/- minus, som det nu kan lade sig gøre og som hun virker til at trives med. Det kunne f.eks. være 2.5 time formiddagslur, 1.5 times middagslur og 2 timer om aftenen mellem 18-20... Så vil hun være dækket rigtig fint ind, og det vil stadig kunne fungere for jeres familie :)

Hvis hun ikke virker parat til brystet før formiddagsluren, så kan du give hende lidt frugtmos og vand af kop i stedet. Det vil være okay at springe amningen over her.

Mit forslag til en dagsplan kan derfor se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og dagen begynder

Morgen 7-7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur og må gerne springe amningen over, det er blot et tilbud. Sover her som nu måske 2.5 time...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage eller lignende.

Ammes og puttes til middagslur, måske ca. 13.30 - sover her gerne 1.5 time, det er fint.

Eftermiddag 15.30- 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Ammes og puttes til dagens 3. lur, sover her et par timer og vækkes så kærligt og nænsomt...

kl 20: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 22

Nat 02: Ammes eller flaske og puttes i slyngevuggen og hjælpes til at sove videre, så hun ikke er vågen i længere tid om natten, men lærer at sove videre...

Jeg tænker, at en sådan rytme tager hensyn til både jeres datters og jeres behov, og jeg håber, at du kan se idéen i dette :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor