Brev:
Vågner kl 4
18. februar 2020
Alder:
8 mdr.
Vågner kl 4
Kære Helen,
Jeg kæmper lidt med at få min søn til at sove lidt længere end kl 04-05. Han går i seng mellem 19-20 og står op ved 06 tiden, men næsten hver nat vågner han mellem kl 4-5, hvor det er meget svært at få ham til at lægge sig til at sove igen.
Det er som om han bliver lysvågen og begynder at stille sig op/ kravle / sætte sig op og pludrer eller råber. Jeg kan typisk få ham til at falde i søvn igen hvis jeg tager ham op og vugger ham op og ned, men det bliver besværligere og besværligere i takt med at han bliver tungere og stærkere, så jeg har brug for andre løsninger, især da han er begyndt at lave flintsbue når jeg tager ham op og prøver at få ham til at sove. Vågner han tidligere på natten er det sjældent nødvendigt at tage ham op. Der giver vi ham blot hans bamse og sut og så plejer han at sove videre, med mindre han er sulten. Gode nætter sover han mellem 5-8 timer i streg fra at han puttes.
Om dagen sover han mellem 2-3 timer fordelt på to lure, så hans tidlige opvågninger skyldes ikke, at han sover for meget om dagen.
Vi har forsøgt at lægge ham tidligere for at se, om det gjorde nogen forskel, men det resulteret bare i, at han vågner endnu tidligere. At putte ham senere resulterede bare i at han sov mindre.
Har du nogle tips? Dette har stået på i flere længere perioder siden han var omkring 5 måneder gammel.
Han får mellem 3-5 flasker om dagen, oftest en før sin eftermiddagslur, en før han går i seng og en midt om natten (har prøvet at give en drømmeflaske nåe jeg går i seng, men han er ofte ikke sulten på det tidspunkt). Da han ikke vil spise skemad men kun spiser selv, er det ikke altid han bliver helt mæt, og derfor får han nogle dage en ekstra flaske om formiddagen eller sen aften, hvis apetitten ikke har været god i løbet af dagen.
Har du nogle tips til hvordan vi kan få ham til at sove videre kl 4?
Hilsen