Svar: Vågner kl 4
18. februar 2020
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første, så går jeres dreng lige nu igennem en meget urolig periode. Han er i separationsfasen, og det betyder, at han vil have rigtig svært ved at finde ro og falde i søvn og når han endelig sover, så sover han ofte afbrudt. Han vil være motorisk urolig, lægge sig op i kravlestilling, vugge frem og tilbage, sparker dynen af og kan ikke finde ud af at få den på.. han vil også drømme ekstra meget, kan klynke, smågræde osv. om natten. Han kan også være ekstra tryghedssøgende, vise ekstra behov for tæt kontakt og nærhed, både når han skal overgive sig til søvnen og også om natten. Så ingen tvivl om, at dette kan spille ind hos jer :)
Derudover, så vil han naturligt vise mere egen vilje og herunder ville til at spise selv. Han vil ikke længere mades med en ske, men vil selv styre måltidet. Det er rigtig godt, det skal I naturligvis anerkende, men det betyder ofte, at han nogle gange ikke får helt nok at spise. Det kræver stor koncentration og overskud at tage maden op fra tallerkenen, føre den til munden, tygge og bearbejde den og tage mad igen og gøre det samme og han bliver derfor nogle gange for hurtigt træt og vil afvise maden, før han har fået helt nok. Derfor er det rigtig godt, hvis I kan få lidt ekstra i ham - f.eks. en godnatgrød om aftenen eller bare en moset banan. Det vil være godt med et godnatmåltid som kan sikre, at han ikke vågner kl 04, fordi han reelt er sulten.
Samtidig vil jeg anbefale jer, at I indføre et bad om aftenen. Badet skal ligge mellem aftensmaden og natmåltidet, gerne en time før han skal sove. Badet skal afsluttet med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage osv. og det vil hjælpe ham til at slappe af i kroppen og sove mere roligt, når han endelig sover. Det betyder, at en aftenrytme kan se således ud:
Aften 18: Familiemad, udgangspunktet er den mad I andre spiser - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. kartofler kan moses og gives på gaffel og frikadellen kan spises i stykker.. vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv.
Ca. 19.30.. Tilbydes en godnatgrød, eller måske banan. Det kan også være klatkager, hvis grød i almindelig form er helt udelukket...men måske vil han godt acceptere skemaden på dette tidspunkt, fordi han er træt og parat til at koble fra... det kan prøves. Får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-02: Flaske. Det er helt fint, hvis han melder sig selv og det fungerer for jer. Det kan netop også være med til at gøre, at han ikke vågner kl 04, fordi han reelt har brug for noget i maven...
Sover I sammen eller sover han på eget værelse? Nogle gange kan det være en fordel, hvis I sover hver for sig, fordi du så naturligt ikke vil vågne af hans natlige lyde og uro, og derfor ikke reagerer helt så hurtigt, når han tumler omkring. Det giver mulighed for at han selv lærer at komme videre i søvnen...
Andre gange kan det være bedre, at I sover sammen. Evt. kobler hans seng til din seng, naturligvis sikre sig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan gøre, at du med det samme kan reagere og lægge en beroligende hånd på ham, så han med det samme kan mærke dig og ikke når at vågne for meget op... det giver også mulighed for, at han kan krybe over og putte sig ind til dig, hvis det er det, han har behov for...
Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med flaske i munden, men når at registrere, at denne er væk, ligesom det er vigtigt, at han falder i søvn i sin seng og ikke i din favn. Han skal helst forbinde sin seng med stedet, hvor han sover, da det så vil være lettere for ham at komme videre i søvnen om natten, fordi han ved hvor han er...
Hele dagens rytme spiller ind på nattens forløb, men det lyder umiddelbart som om, at hans dagsrytme fungerer fint - og det er måske blot aftenrytmen I skal ændre lidt på jf. ovenstående...
Du skal generelt overveje, hvor meget du hjælper ham om natten og hvordan. Det er vigtigt, at du er der for ham, beroliger og betrygger, hjælper ham med stillingskift, giver ham dyne på osv. osv. men helst uden at tage ham for meget op, uden at vugge ham, gå rundt med ham osv. Når han har brug for dig, så skal du naturligvis være der, men den gange, hvor du oplever, at han afviser dig, skubber dig væk, er det netop udtryk for, at det ikke er dette, som han har behov for. Og det er helt okay, det er tegn på, at han måske begynder at kunne finde mere ro selv.
Separationsfasen er ofte særligt svær i 8-10 måneders alderen... så tiden arbejder naturligt også lidt for jer :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske