Mad og nattesøvn

10. februar 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Mad og nattesøvn

Kære Helen

Jeg har en aktiv og dejlig lille dreng der lige er blevet 6 måneder, men som desværre også er noget af en natteravn. Vi har de sidste måneder haft en dagsplan, der meget godt matcher det du beskriver i din bog om mad. Men natten er en helt anden sag.

Min egen SP har ikke været til megen hjælp, og mener det er motorikken der er på spil. Det tror jeg, for så vidt hun har ret i. Han er meget motorisk dygtig og vildt aktiv dagen igennem og derfor virker han også MEGET sulten og spiser godt af grød og mos. Det er helt sikkert, det der påvirker hans nattesøvn, og er skyld i MANGE opvågninger ,og gør at han ammer 3-4 gange om natten (enkelte nætter lidt mere).

Nu står jeg i den situation, at han har haft astmatisk bronkitis og derfor haft svært ved at blive ammet. Han kunne simpelthen ikke få luft, når han blev lagt til. Og det kombineret med, at alt omkring ham er spændende, når han ammes (selv i et mørkt rum), har fået min mælkeproduktion til næsten at gå i stå. Derfor har jeg om ved aftenputning og sen aften suppleret med en flaske. Udover det har jeg så ammet 2-3 gange om natten med lidt større held end om dagen. Nu er han dog begyndt, at ville amme hver anden time efter sin sidste flaske. Jeg fornemmer, han er sulten men at der skal arbejdes for meget for mælken, og han derfor falder i søvn uden at være blevet mæt. Og så vågner han igen 2 timer senere.

Hans plan for dagen ser pt nogenlunde således ud (han sov normalt til ca 7, nu hedder det oftere 5.30, el. 6.00, nogle dage tidligere).

5.30 el. 6.00: ...

Annonce

... vågner
6.45: havregrød
Ca. 8.00: ammes og puttes (han bliver som regel meget vred v. amningen) – sover 1,5-2 timer
11: grøntsagsmos
12.30: ammes og puttes
15.00: frugtmos og ammes
(Mellem sidste og lur og aftenputning vil jeg egentlig gerne have ham til at tage en powernap, men den har han ikke gidet de sidste 3-4 uger. Dvs han er dødtræt allerede 17.30 men forsøger at holde ham til 18.30)
17:00: aftensmad
(har overvejet om han skal have noget godnatgrød? Han er en meget sulten dreng).
18.30: flaske og puttes
21.30: flaske (selv på en flaske holder han ikke mere end 3 timer)
00.30: ammes
2.30: Ammes
4.30: ammes (nogle gange vil han ikke sove efter denne amning)
5.30 el. 6.00 Vågner

Jeg ved godt han ammes for meget, men han græder helt utrøsteligt, hvis han ikke får mad. Desuden vågner han ca. hver time og skal hjælpes til at sove videre. Jeg forsøger altid med sut, hånd på brystet og let vuggen inden jeg giver ham mad. Det virker sjældent. Har også tilbudt ham vand, det virker kortvarigt.

Da jeg er alene med ham, kan far ikke tager over om natten. Jeg har simpelthen brug for input til, hvordan jeg får skabt en bedre natterutine, og hvordan jeg skærer amnnigerne fra. Pt overvejer at stoppe amningen i og med det er en kamp, og sjældent en særlig rar stund for nogen af os.

Han sover som udgangspunkt i egen seng ind til tidlig morgen. Dog mens han har været syg eller i andre perioder med ekstra dårlig søvn, har han sovet hos mig, da han sov bedre der. Det har ikke ændret noget ifht amning og opvågninger.

Venlig hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina