Kortere putninger og søvn i egen seng

27. januar 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Kortere putninger og søvn i egen seng

Kære Helen

Vi har et par sovestrategiske spørgsmål til dig. Sagen er den, at vi har to ting, vi gerne vil have lavet om på angående den måde vi sover på herhjemme, men vi er lidt i tvivl om, hvordan vi skal gribe det an at forandre tingenes tilstand. Vi håber du kan komme med et par gode råd.

Vi har en dejlig og sjov dreng på 2 år og 4 måneder, som trives godt hjemme og i vuggestuen. Siden han blev født, har han sovet sammen med os på den ene eller den anden måde. Nu vil vi gerne have 1) nedsat den tid vi bruger på at putte om aftenen, 2) have ham ind at sove på sit eget værelse i sin egen seng.

Da vores søn var helt lille sov han for det meste i en ’bedside crib’, og da han blev omkring et halvt år og ikke blev ammet mere, begyndte vi at putte ham i vores seng, hvor vi lå tæt med ham og sang indtil han sov, hvorefter vi så bar ham ned i en tremmeseng ved siden af vores seng. Der gik ikke så længe før han begyndte at vågne om natten og rejse sig og så skyndte vi os bare at tage ham op i sengen, så vi alle sammen kunne sove videre. På et tidspunkt endte det med at han blev liggende i vores seng, hvor vi sover med ham på skift, fordi vi ikke alle tre kan være der. Det har faktisk fungeret fint og været ret hyggeligt, selvom nogle sikkert ville gyse ved tanken om, at barnet overtager en plads i forældrenes seng.

Før vi fik ham var vi principielt enige om, at det ikke skulle ske, men da han så var der, virkede det enormt naturligt. Sådan er der jo så meget man bliver mindre kategorisk med. Vi har holdt fast i den model, fordi det fungerede bedst i forhold til at maksimere alles søvn og vi har haft fornemmelsen af, at vi hurtigt kunne få ham til at sove igen, når en af os var så tæt på.

Nu er der bare sådan at vi er gået fra putninger på omkring 30 minutter max til putninger, der i hvert fald et halvt år har varet mellem 40 minutter og halvanden time, når det har været værst. Vi har forsøgt at putte præcis klokken syv, vente til halv otte eller otte, men lige meget synes det at hjælpe i forhold til den tid det tager.

Han falder som regel i søvn omkring 20:30 og sover til alt mellem 6:30 og 8 om morgenen. Vi ville meget gerne putte tidligere, men har holdt os lidt tilbage fra det, da han stadig sover middagslur (mellem halvanden og to timer hver dag), og fordi vi ...

Annonce

... er bange for at gå i gang med putning, før han er ordentligt træt, da det gør det hele meget mere langstrakt og hårdt.

Vi er desuden nået til det punkt, hvor vi gerne vil have ham over i sin egen seng. Den seng står nu inde på hans værelse i vores lille 3-værelses. Der er altså lidt et spring fra den måde han sover på nu til det vi ønsker, nemlig hurtigere putning i egen seng OG på eget værelse. Det er ikke alfa omega at det SKAL være på eget værelse til en start, men det er der vi gerne vil nå hen. Vigtigst for os er det, at få nedsat puttetid og få ham over i egen seng. Det skal nævnes at det er en juniorseng, vi gerne vil have ham over i. Vi vil så bare gerne vide, om vi kan gøre det hele på en gang, eller om det vil være helt hat og briller. Skal vi starte med det ene og så først gå i gang med det andet senere? Og i hvilken rækkefølge synes du?

Lidt om vores putteritualer. Vi giver ham som regel et bad efter mad kl. 18:30. Omkring klokken 19 får han noget grød eller banan eller andet, alt efter hvor meget aftensmad han har spist. Så børster vi tænder, skifter til nattøj, vælger bøger (det kan godt blive mange) og siger godnat til den, der ikke putter kl. 19:30. Inde i sengen læser vi en bog eller to for ham siddende op, og så en eller to liggende, hvorefter man, hvis man er heldig, kan gå over til at synge. Gode dage falder han til ro her og kan godt ligge længe og nusse ens hånd og vende sig lidt rundt, inden han sover. Dårlige dage vil han hoppe i sengen, stå på hovedet, ligge oven på en og møve rundt eller helt ud af sengen, hvilket fører til nej og konflikt – og så er man tilbage ved start og ret frustreret, når man måske først kommer ud efter 21 og ikke har noget aften tilbage.

Vores søn ved, hvad han vil og har en stærk vilje. Vi føler begge to at en god plan og nogle faste aftaler om, hvordan vi gør kunne hjælpe os til at holde fast i vores autoritet, når vi bliver eftergivende og lidt konfliktsky i puttesituation af ren og skær frygt for at gøre ham så sur, at vi skal starte forfra. Han har helt klart for meget kontrol som situationen er nu, fordi vi så gerne vil have ham til at sove hurtigere end tilfældet er, og derfor bliver meget frustrerede og mister stamina, når han prøver os.

Vi håber du har nogle gode råd!

På forhånd mange tak.

Hilsen mødrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder