Svar: Kortere putninger og søvn i egen seng
27. januar 2020
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære begge
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng og jeres tanker - jeg vil naturligvis meget gerne give jer lidt tanker med tilbage :)
Lad mig begynde med det, som I egentlig spørger om - skal I flytte ham på eget værelse med det samme eller lære ham at sove i egen seng først.. Jeg synes, at I skal gøre begge dele med det samme. Det kan I fint gøre med den alder han har :)
For at det skal lykkes, så er det dog vigtigt, at I ved præcis, hvornår han er parat til at sove, så I rammer søvntoget, når det kommer forbi :) Og derfor er det vigtigt, at I nu indfører en helt fast rytme. Det betyder, at han ikke længere kan variere sit stå op tidspunkt - I fortæller, at han vågner mellem kl 6.30-8, og det er naturligt dejligt, at han vågner af sig selv og at I nogle gange måske har mulighed for at sove lidt længere i weekenden, men det går ikke, hvis I vil ændre på hans søvnproblemer om aftenen.
Hele dagens rytme afhænger af hans stå op tidspunkt og hvordan dagen forløber spiller ind på aftenen og nattens forløb. Derfor er det vigtigt, at I står op til fast tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend og uanset hvor sent han er kommet i seng om aftenen eller hvor uroligt, han har sovet. Det betyder, at hvis han ikke vågner af sig selv omkring kl 6.30-7.00 så vil jeg anbefale jer, at I vækker ham.
Når man er 2.5-3 år gammel, så har man brug for 12.5 times søvn i døgnet. Det er rigtig fint, at han ofte sover 1.5-2 timer til middag, det betyder så, at hans nattesøvn skal være 10.5-11 timer. Det betyder også, at hvis han står op kl 7, så vil hans puttetidspunkt om aftenen være kl 20.30.. som faktisk er det tidspunkt, hvor han ofte ender med at falde i søvn. I kan derfor også vælge at sige, at det er helt okay, at han først sover der og så bibeholde rytmen med at lade ham vågne af sig selv om morgenen.. Samlet set får han den søvn, som han har behov for og trives med dette - det er mere jer, som synes det er problematisk, hvilket jeg også sagtens forstår - jeg nævner det blot fordi I skal overveje, hvis behov I søger at dække, hvad der er realistisk og hvad I vil ændre :)
Uanset hvad, så vil det være en god idé, at I ikke putter ham i seng før kl 20.30, hvor han normalt falder i søvn - og netop putter ham i egen seng på eget værelse, så han vænnes til at nu skal han sove der. Det er rigtig godt med juniorsengen, fordi den giver mulighed for, at I kan sidde ved siden af ham i sengen eller i fodenden, han kan mærke jer tæt på, og I kan således sidde hos ham og læse bøger, som I plejer. Men i stedet for at han puttes kl 19, hvor han ikke er parat til at sove, så puttes han nu, når han tydeligt er parat og derfor naturligt lettere kan overgive sig til søvnen.
Han har fået en erfaring med sig om, at putning er noget som varer 1-1.5 time. Han har lært at hans putteritual består i, at I I sidder hos ham på skift, I læser et par bøger, ofte et par ekstra (dem kan I på sigt sandsynligvis undvære), I synger eet par sagen, - og ofte så hopper ha rundt, står på hovedet, kravler ud af sengen, I siger nej osv. Og det sker naturligt, fordi han ikke er træt og parat nok til at sove - alt efter, hvordan rytmen om dagen har været. Og enkelte gange kan I nøjes med historie, nusse hånd og han lægger sig om på siden og sover. Og det er netop det sidste, som I skal tilbage til.
Ved at putte ham kl 20.30 og være sikre på, at han er træt nok og parat nok, så lærer han at falde i søvn inden for ca 10-15 minutter. Hvor han lige nu har lært et noget længere ritual. Og i takt med at han lære at sove på denne måde, så kan I begynde at rykke hans puttetidspunkt frem. Det vil sige, at han skal puttes 20.30, 20.15, 20.00.. som måske vil være et passende puttetidspunkt for ham fremadrettet. Igen afhængig af, hvornår han står op og hvor lang middagsluren er. Det er vigtigt her også at nævne, at dagssøvnen ikke skal forlænges. Det er fint med 1.5-2 timers middagslur, det sikrer ham den mængde søvn, som han har behov for og at han stadig kan komme i seng i nogenlunde tid. I takt med at han bliver ældre, vil hans dagssøvn sandsynligvis afkortes, så det bliver mere 1.5 time end 2 timer og så vil det passe med en nattesøvn fra f.eks. 20 til 06.30-07...
Jeg tænker altså, at udfordringen hos jer handler om timer og søvnbehov, og at I derfor skal prøve at regne lidt på tiderne - og også vurdere, hvad I gerne vil, og hvordan det kan hænge sammen med jeres drengs behov. I skal forsøge at skabe en rytme hele dagen igennem, som gør, at aftenerne også hænger sammen for jer :) Han kan godt komme på eget værelse og lære at sove i sin seng, men hans puttetidspunkt skal være rigtigt og han skal have en ny erfaring med sig om at kunne falde i søvn inden for 10-15 minutter - hvilket han sandsynligvis vil kunne, når tiderne og rytmen passer (og holdes;))...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske