Brev:
Stop af natteamninger - baby på 9 måneder
27. januar 2020
Alder:
9 mdr.
Stop af natteamninger - baby på 9 måneder
Hej Helen.
Mange tak for en god brevkasse.
Jeg har et spørgsmål vedrørende nedtrapning af amning om natten og derved forhåbentlig opvågninger.
Lidt baggrundsinformation: min datter er snart 9 måneder gammel, trives rigtig godt og er meget aktiv (kravler, rejser sig op osv.).
Hun spiser og drikker umiddelbart også godt, selvom hun dog her på det sidste brokker sig en del, når hun skal spise. Det hjælper dog, hvis hun får lov til at sidde med et stykke brød eller lign. i hænderne imens, at jeg giver hende mad (havregrød, bondebrød og grov mos med kød). Hun får selvfølgelig også lov til at spise frugt, bondebrød og grønsager med hænderne selv, men de tre hovedmåltider giver jeg hende og så afslutter vi med, at hun får lov at sidde med noget mad selv.
Vores dag ser typisk sådan herud:
Kl. 7.00: Vi står op
Kl. 8.00: Morgenmad, typisk havregrød og vand af kop
Kl. 9.00: Puttes til første lur i barnevogn
Kl. 11.00: Vågner fra lur og ammes
Kl. 13.30 Får bondebrød med forskelligt pålæg og frugt, som hun selv spiser og vand af kop
Kl. 14.00: Puttes til anden lur
Kl 16: Vågner fra lur og får eftermiddagsmad bestående af frugtmos, blødt knækbrød, frugt, som hun selv spiser og vand af kop
Kl. 18.00: Får aftensmad med udgangspunkt i vores mad og vand af kop
Kl. 19.30-20:Ammes og puttes til nat
Hun sover altså to gode lure om dagen i sin barnevogn udenfor. Om natten vågner hun dog mange gange (oftest 4-5 gange) og har altid gjort det. Vi har derfor flyttet hende på eget værelse for ca. 14 dage siden. Dette har dog ikke gjort en forskel.
Vores datter bliver ikke ammet i søvn eller sover med brystet i munden. Hun ammes inden, at hun skal sove. Derefter bruger vi typisk 10-15 minutter på at få hende til at falde til i ro inden, at hun flyttes over i sin egen seng på sit eget værelse. Om natten, når hun vågner, forsøger jeg at give hende sutten og hendes nusseklud og kærtegne hende for at få hende til at sove videre. Det virker oftest ikke. Derfor ammer jeg hende så. Igen falder ikke hun ikke i søvn ved brystet, men spiser færdig og vender sig herefter væk og om på siden og falder i søvn.
Vores SP foreslog, at vi skulle nægte hende bryst om natten (mellem 00-05) for at bryde vanen. Hvilket vi har forsøgt i et par dage. Vores datter bliver dog dybt ulykkelig og begynder til sidst nærmest at hyperventilere. Det kan jeg slet ikke holde ud og jeg har derfor besluttet, at dette ikke er måden at gøre for os. Det gør inden forskel, om det er mig eller far, der tager hende om natten ift. til denne metode.
Vi har forsøgt at give hende en flaske med MME lige inden sengetid, hvilket ikke gør nogen forskel. Hun spiser også kun mellem 60-80 ml, hvilket jo ikke er meget? Det samme gælder, hvis hun får en flaske om natten i stedet for amning.
Vi har også forsøgt at give hende grød inden sengetid, men det vil hun slet ikke være med til, da hun så begynde at græde og holder munden helt lukket.
Jeg har forsøgt at bade hende inden sengetid, hvilket heller ikke gør nogen forskel.
Jeg kunne godt tænke mig at nedbringe antallet af amninger om natten, da jeg gerne vil stoppe med at amme, når hun er omkring 1 år gammel, og jeg starter arbejde igen. Jeg ved dog ikke hvordan, at jeg skal gribe det an?
I lang tid troede jeg, at det blot var et spørgsmål om tid, men det virker ikke til at ændrer sig medmindre, at vi gør noget aktivt for det. Jeg håber derfor, at du kan komme med et bud på, hvad vi kan gøre.
Hilsen