Stop af natteamninger - baby på 9 måneder

27. januar 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Stop af natteamninger - baby på 9 måneder

Hej Helen.

Mange tak for en god brevkasse.

Jeg har et spørgsmål vedrørende nedtrapning af amning om natten og derved forhåbentlig opvågninger.

Lidt baggrundsinformation: min datter er snart 9 måneder gammel, trives rigtig godt og er meget aktiv (kravler, rejser sig op osv.).

Hun spiser og drikker umiddelbart også godt, selvom hun dog her på det sidste brokker sig en del, når hun skal spise. Det hjælper dog, hvis hun får lov til at sidde med et stykke brød eller lign. i hænderne imens, at jeg giver hende mad (havregrød, bondebrød og grov mos med kød). Hun får selvfølgelig også lov til at spise frugt, bondebrød og grønsager med hænderne selv, men de tre hovedmåltider giver jeg hende og så afslutter vi med, at hun får lov at sidde med noget mad selv.

Vores dag ser typisk sådan herud:

Kl. 7.00: Vi står op
Kl. 8.00: Morgenmad, typisk havregrød og vand af kop
Kl. 9.00: Puttes til første lur i barnevogn
Kl. 11.00: Vågner fra lur og ammes
Kl. 13.30 Får bondebrød med forskelligt pålæg og frugt, som hun selv spiser og vand af kop
Kl. 14.00: Puttes til anden lur
Kl 16: Vågner fra lur og får eftermiddagsmad bestående af frugtmos, blødt knækbrød, frugt, som hun selv spiser og vand af kop
Kl. 18.00: Får aftensmad med udgangspunkt i vores mad og vand af kop
Kl. 19.30-20:Ammes og puttes til nat

Hun sover altså to gode lure om dagen i sin barnevogn udenfor. Om natten vågner hun dog mange gange (oftest 4-5 gange) og har altid gjort det. Vi har derfor flyttet hende på eget værelse for ca. 14 dage siden. Dette har dog ikke gjort en forskel.

Vores datter bliver ikke ammet i søvn eller sover med brystet i munden. Hun ammes inden, at hun skal sove. Derefter bruger vi typisk 10-15 minutter på at få ...

Annonce

... hende til at falde til i ro inden, at hun flyttes over i sin egen seng på sit eget værelse. Om natten, når hun vågner, forsøger jeg at give hende sutten og hendes nusseklud og kærtegne hende for at få hende til at sove videre. Det virker oftest ikke. Derfor ammer jeg hende så. Igen falder ikke hun ikke i søvn ved brystet, men spiser færdig og vender sig herefter væk og om på siden og falder i søvn.

Vores SP foreslog, at vi skulle nægte hende bryst om natten (mellem 00-05) for at bryde vanen. Hvilket vi har forsøgt i et par dage. Vores datter bliver dog dybt ulykkelig og begynder til sidst nærmest at hyperventilere. Det kan jeg slet ikke holde ud og jeg har derfor besluttet, at dette ikke er måden at gøre for os. Det gør inden forskel, om det er mig eller far, der tager hende om natten ift. til denne metode.

Vi har forsøgt at give hende en flaske med MME lige inden sengetid, hvilket ikke gør nogen forskel. Hun spiser også kun mellem 60-80 ml, hvilket jo ikke er meget? Det samme gælder, hvis hun får en flaske om natten i stedet for amning.

Vi har også forsøgt at give hende grød inden sengetid, men det vil hun slet ikke være med til, da hun så begynde at græde og holder munden helt lukket.
Jeg har forsøgt at bade hende inden sengetid, hvilket heller ikke gør nogen forskel.

Jeg kunne godt tænke mig at nedbringe antallet af amninger om natten, da jeg gerne vil stoppe med at amme, når hun er omkring 1 år gammel, og jeg starter arbejde igen. Jeg ved dog ikke hvordan, at jeg skal gribe det an?

I lang tid troede jeg, at det blot var et spørgsmål om tid, men det virker ikke til at ændrer sig medmindre, at vi gør noget aktivt for det. Jeg håber derfor, at du kan komme med et bud på, hvad vi kan gøre.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor