Svar: Stop af natteamninger - baby på 9 måneder

27. januar 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Med den alder jeres datter har nu, så vil det være relevant med 3 amninger i døgnet og jeg anbefaler ofte, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Jeg kan ud af din dagsplan se, at du ofte ammer hende, når hun vågner af sin formiddagslur og det er også helt okay, da dette lyder til at fungere godt - og de tre amninger kan hos jer derfor ligge f.eks. kl 11, 20 og 24. Hvis jeres datter ikke vågner og søger brystet af sig selv sen aften, så kan du naturligt tilbyde hende brystet, når hun vågner - men det vil være et reelt behov at hun får brystet en gang sen aften eller først på natten. Nogle børn har en rytme, hvor de f.eks. ammes kl 20 og igen kl 02, og det er naturligvis også helt okay.

I 10-12 måneders alderen vil det være relevant at fjerne den ene amning, og her vil jeg anbefale, at I fjerner amningen kl 11 og rykker hendes frokost frem, så hun spiser tidligere. Det vil være relevant med tidligere frokost, når hun skal passes i dagpleje eller vuggestue og du begynder på arbejde. Det vil være godt at du på det tidspunkt forsøger at skabe en rytme, som vil fungere sammen med den rytme, som hun forventes at skulle følge, når hun skal passes ude. Hun vil dog stadig have behov for 2 amninger dagligt - og altså aften og sen aften.

Jeres datter brager lige nu igennem separationsfasen, hvilket giver en stor motorisk og mental uro om natten - og det er helt naturligt, at hun har 4-5 opvågninger om natten. Hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra, lægger sig måske op i kravlestilling og ligger der og rokker frem og tilbage, ligger og kaster hovedet fra side til side, sparker med benene, slår ud med armene.. sparker dynen af osv. Og hun vil også drømme ekstra meget, og derfor have flere natlige lyde - nogle gange klynker hun, græder hun, griner hun eller pludrer hun - alt sammen på grund af den store udvikling, hun går igennem.

Det er dog ikke alle lyde, som I skal reagere på. Det er derfor også fint, at I har lagt hende på eget værelse, fordi det naturligt ofte vil gøre, at hun får bedre mulighed for at komme videre i søvnen på egen hånd. Det vil dog være naturligt, at hun har brug for jeres hjælp til stillingskift, har brug for at blive lagt ...

Annonce

... rigtigt ned i sengen igen, fordi hun har fået skubbet sig helt op i hovedgærdet, har brug for en beroligende hånd og brug for at mærke, at I er der, har brug for at få dynen på, som hun har sparket af.... Og det er netop vigtigt, at I hjælper hende med stillingskift og fysisk ro - uden at give hende brystet i munden.

Når jeg ofte anbefaler bad om aftenen, så er det fordi et bad kan hjælpe til større fysisk ro, så hun bedre kan slappe af i kroppen og overgive sig til søvnen. Badet bør ligge en time før putning og bør afsluttes med god frottering med håndklædet, lidt creme, babymassage eller lignende.

Og for at sikre, at hun ikke er sulten og vågner, fordi hun reelt har brug for mere at spise, så kan det være en god idé med en godnatgrød efter badet og lige før hun skal i seng. Da hun ikke er voldsomt glad for grød, så kan I også tilbyde hende en banan. Derefter kan hun få børstet tænder, blive ammet og puttet i seng som nu. Og sen aften eller først på natten skal hun så ammes igen - men derefter sove videre uden brystet, men kan dog stadig have behov for jeres hjælp :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når hun bliver 12 måneder og du begynder at arbejde igen, så vil det være godt ,hvis du kan trappe ud af den sene aftenamning og den sidste amning som forsvinder vil være amningen før putning om aftenen. Hun kan godt have brug for denne amning i den periode, hvor du starter arbejde og I er adskilt i løbet af dagen. Det vil naturligt være svært for hende at undvære dig og netop amningen om aftenen giver en følelse af, at I hører sammen og at du naturligt stadig er der for hende og det er det ritual, som hun kender og er tryg ved.

Hvis du ikke ønsker at amme, så skal hun tilbydes flaske i stedet, og det er naturligvis også helt okay og et fint valg. Det giver far mulighed for at være mere med i putningen, ligesom far også meget gerne må være den, som giver hende aftenbad og godnatmåltid, børster tænder osv. så fars rolle naturligt bliver større. Der er derfor også den mulighed, at I erstatter amningen aften eller sen aften med en flaske - men mælkebehovet har hun naturligt stadig på dette tidspunkt.

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad jeres datters behov er, hvad årsagen til den urolige søvn kan være og hvad der vil være et realistisk mål at arbejde efter nu :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger