Brev:
Kæmper stadig med søvn både dag og nat
24. januar 2020
Alder:
4 mdr.
Kæmper stadig med søvn både dag og nat
Hej Helen.
Tak for dine svar tidligere. Jeg har lige lidt flere spørgsmål.
Vores datter begyndte at sove uroligt om natten da hun var omkring 10 uger. I første omgang vågnede hun ikke, men det har hun gjort i 1,5 måned nu. Hun vækker mig ca hver 1,5 time natten igennem og vil have brystet. Jeg har givet hende det dels for selv at få noget søvn og dels fordi hun ligger en smule under din vægtkurve og jeg var i tvivl om hun var sulten. Men jeg er bange for at hun er begyndt at forbinde brystet med søvn.
Hun bruger sut, men vil ikke have den før efter hun har fået brystet og tit falder hun i søvn uden. Enkelte gange er jeg lykkedes med at berolige hende uden bryst ved at tage op i sengen til mig dette selv om hun sover i en bedside crib fastgjort og åben mod min side af sengen. Jeg har lagt klude med lidt modermælk ned i sengen til hende uden den store effekt.
Om dagen sover hun formiddagslur i barnevognen, omkring 1-1,5 time og eftermiddagslur sker tit på mig hvor vi ligger sammen i sofaen. Den sene lur sover hun i barnevognen indenfor. Det er tit ikke mere end en halv time. Alt i alt sover hun omkring 13 timer.. men aldrig længere end max 2 timer af gangen.
Jeg kan ikke finde ud af om jeg bør sidde med hende om eftermiddagen og sove. Du har tidligere anbefalet at vi lægger os i sengen og sover, og det har vi også gjort, men det får hende ikke til at sove længere. Jeg er bekymret for at hun blev ikke får sovet nogle ordentligt lange lurer om BV dagen hvis jeg ikke sidder med hende og er samtidigt bange for at jeg blot vænner hende til at sove på mig hvilket så måske giver mig problemer med hendes konstante opvågninger om natten. Jeg er selv ved at have svært ved at falde i søvn nu fordi jeg stresser over at hun vækker mig hele tiden.
Skal jeg fortsætte med at gøre som jeg har gjort hidtil og håbe at det ændrer sig med hendes alder? Bør jeg blive ved med at lade hende sove på mig? Og hvad gør jeg med problemet med brystet om natten? Om dagen sover hun uden brystet..
Hilsen