Brev:
Vedr. ændring af søvnrytme
16. januar 2020
Alder:
18 mdr.
Vedr. ændring af søvnrytme
Hej Helen,
Nu ser jeg mig nødsaget til at få hjælp udefra.
Vores datter på snart 1,5 år har i et år stået meget tidligt op om morgenen. Her snakker vi ml. kl. 4-5 - oftest 4:30 (med undtagelse af korte perioder), og vi kan ikke bryde spiralen. Vi er ved at være godt trætte, og det er også synd for hende, da hun simpelthen ikke er udhvilet, når hun vågner.
Vi har aldrig været overgået helt til én lur, da hun simpelthen bliver umulig allerede kl. 7-8, når hun vågner så tidligt. De få dage hun er vågnet ved 6-tiden, har det lykkedes os og vuggestuen med nød og næppe at holde hende til middag. Det er noget tid siden nu.
Jeg føler, at vi har prøvet alt, men det er som om, hun har et indre ur.
Hun falder i søvn i hendes egen seng på eget værelse ca. kl. 19. Vi har i lang tid kunnet lægge hende og gå, men nu brokker hun sig, så snart vi er ude af døren. Så vi skal sidde ved hendes side, hvilket er ok, da hun lægger sig til og sover indenfor fem minutter.
Vi har nogle aftener en masse opvågninger ca. hvert 40. minut de første timer, hvor vi skal ind og lægge hende ned. I løbet af natten plejer hun at komme ind i vores seng, så vi er fri for at rende frem og tilbage, hvis hun vågner flere gange, og fordi det nogle gange har givet held ift. at sove længere om morgenen, men ikke mere. Det kan tælles på to hænder, hvor mange gange hun har sovet helt igennem.
Vi har prøvet følgende for at få hende til at sove længere:
Sove på eget værelse
Sove i vores seng
Sove i egen seng i vores soveværelse
Sove på madras ved siden af hende på hendes værelse
Komme tidligere i seng
Komme senere i seng
En lur
To lure
Ligge klar til at “redde” opvågningen
Intet har altså effekt.
Hun får altid noget mad inden sengetid for at sikre, at det ikke er sult, hun vågner af.
Hun har været 40-minutters barn, siden hun var fem måneder, men har oftest lært at sove over den første opvågning om dagen. Dog vågner hun efter 1 time og 20 minutter og vil op fra lur, uanset hvor træt, hun er - og om hun sover én eller to gange.
Hun er med på alle parametre ift. udvikling og har et helt fantastisk sprog, så hun trives altså med undtagelse af søvnen.
Årsagen til, jeg skriver er, at vi er udkørte. Det begynder at gå udover, at jeg har svært ved at overskue at passe mit arbejde, fordi jeg er så udkørt, selvom jeg går tidligt i seng.
Derudover er det synd for vores datter, der på ingen måde er udhvilet om morgenen og er nødt til at sove to gange fortsat. Hun går derfor også glip af en masse i vuggestuen, da hun som den eneste sover modsat alle andre.
Hendes rytme ser således ud pt.:
Står op ml. kl. 4-5
Morgenlur fra ca. 8:15-9:30
Middagslur fra 13-14:15
I seng kl. 19.
Hun er grydeklar oftest allerede 17:30, selvom hun har fået to lure.
Som sagt sover hun ikke længere til middag, hvis hun kun får en lur.
Har du en idé til, hvordan vi kan ændre hendes døgnrytme, så hun står op ved 6-tiden, er udhvilet og desuden kan klare én lur?
Venlig hilsen
En frustreret mor.