Refluks og afvænning af natamning

14. november 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Refluks og afvænning af natamning

Kære Helen.

Nu har vi været ved en børnelæge mht vores søn, som beskrevet i sidste brev til dig, stadig sover elendigt, gylper en del og har taget et hak ned på sin vægtkurve.

Udover at konstatere at vores søn ellers er sund og rask, kvik og stærk, havde børnelægen to ting at sige til os. Han var ikke i tvivl om at vores søn har refluks, ikke i voldsom grad, men måske alligevel nok til at give ham de hyppige opvågninger. Derfor er vi på hans opfordring startet op med gaviscon. Derudover mener han at vi hurtigst muligt (så snart gaviscon virker), skal gøre noget ved søvnproblematikken, og at både min søn og jeg har fået en søvnforstyrrelse. (Jeg sover stort set ikke længere, da jeg ikke kan falde til ro, selvom han sover).

Min søn sover ved siden af mig i sengen om natten, og sutter stort set hele natten. (Vil desværre ikke bruge sut). Lægen siger at det mønster skal brydes hurtigst muligt, og han mener det skal ske ved at min søn kommer hjem til fx mormor i 3 nætter, og derefter i egen seng, helst på eget værelse, så han ikke kan dufte mig. Han var helt klar i sin udmelding, og mener at det er vigtigt at gøre det snart.

Jeg tror han mener, at min søn og jeg ødelægger hinandens søvn. Jeg har altid selv sovet meget let, altså vågnet nemt, og i perioder, også før børn, haft meget svært ved at sove, og det er ligesom gået lidt i selvsving for mig. Og jeg tror der er en risiko for, at jeg smitter min søn med uhensigtmæssig søvn og uro, når vi sover så tæt.

Lægen mener ikke at far skal tage ham herhjemme, han mener at min søn skal afvænnes i andre rammer, og at jeg slet ikke skal være til stede, og at det ikke bliver slemt for min søn eller mormor, så længe ...

Annonce

... jeg ikke er i nærheden. Jeg ville så være sammen med min søn og mormor om dagen, og køre hjem når min søn skal i seng, og komme igen næste morgen. Og så har mormor ham alene om natten (evt med støtte fra min storebror som har 3 store børn). Lægen siger min søn bør kunne klare natten uden mad, nu hvor han er 4,5 mdr.

Jeg har stor tillid til mormor, og hun er ret tæt men min søn, da hun har boet ved os af flere omgange når far er på forretningsrejse. Hun er god og varm og kan sagtens aflæse min søn og hans behov. MEN jeg er meget i tvivl om hvorvidt metoden er for barsk for alle parter. Jeg tror nu nok den er effektiv, og at vi hurtigt vil få bugt med det uhensigtsmæssige søvnmønster, hvilket er nødvendigt både for min søn, og for mig. Jeg er naturligvis fuldstændig færdig, og det går også udover parforhold, og min store datter på 5 år. Der skal ske noget!

Min mor skal på ferie nu, så det ville først blive om ca 3 uger. Desværre vil min søn ikke tage sutteflaske, hvilket jeg nærmest tænker er nødvendigt, så mormor ikke risikerer at stå med ulykkeligt barn, som evt også er sultent. Men vi starter op på grød nu, så hun måske i det mindste ville kunne give ham det. Og øver fortsat sutteflaske og sut.

Hvad siger du til det Helen? Er det for barskt for min søn at sove uden mig, og pludselig ikke længere have et bryst at sutte på om natten, eller vil det som lægen er overbevist om, gå ganske nemt fordi han hurtigt indstiller sig på, at sådan er det? Hvis vi gør det, har du så nogle tanker omkring hvordan det gøres mest skånsomt, men effektivt? Og kan du lige kort fortælle mig hvilken grød vi skal starte op med. Helst købegrød ☺️.

Med venlig hilsen
træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!