Brev:
Søvnkludder
4. november 2019
Alder:
7 mdr.
Søvnkludder
Kære Helen,
Siden jeg skrev til dig sidst er situationen med vores datter blevet markant bedre. Hun er for det meste en glad lille pige nu. En stor lettelse!
Der er dog lidt kludder med hendes søvn. Først og fremmest så sover hun enormt uroligt i tiden. Hun vågner og græder. Ikke hysterisk, men vi må ind i mellem op og gå med hende. Ellers er det noget med at give hende sutten osv. Vi er pt. ved at stoppe natamning, men det er ikke derfor hun sover uroligt. Det gjorde hun også inden og amningen hjalp ikke til sidst, så nu skulle det være.
Hun går som regel i seng mellem 19-20, men vågner så i hovedreglen mellem 5-6. Derefter er hun klar til at sove igen omkring kl. 7-8 stykker, hvilket giver hende en meget tidlig formiddagslur. Det betyder også, at hendes eftermiddagslur ofte er tidligt overstået og hun vil ikke sove mere end 2 lure i barnevognen pr. dag. Det lyder måske mærkeligt, men det er så godt som umuligt at få hende til, selvom vi gør som vi plejer til andre lure. Vi har lidt affundet os med det, og ind i mellem ender det bare med at vi går en tur med hende i bæreselen eftermiddag eller aften, så hun får sovet lidt, så aftnerne ikke bliver for vrøvlede.
Jeg synes vi har prøvet lidt af hvert for at skubbe morgener, men det er ikke rigtigt lykkedes. Vi tænker nu på, om vi skal korte hendes morgenlur af, så den eksempelvis slutter senest kl. 8?
Opsummerende er problemet 1) at hun står meget tidligt op 2) sover korte dagslure, som følge heraf 3) og derfor bliver der vrøvlede perioder i løbet af dagen. Særligt ud på eftermiddagen/aftnen.
Jeg har kigget tidligere svar for en dagsplan, men vi har svært ved at ramme dem også ift. mad. Vil du prøve at komme med et bud på en ud fra det, vi skriver her?
PS. Hun kravler ikke endnu. Faktisk er hun mest interesseret i at stå, men jeg har indtrykket at det alligevel har betydning for hendes søvn for tiden. Bl.a. ligger hun og nærmet hopper på mig, hvis hun kan nå mit lår eller mave med benet.