Svar: Søvnkludder

4. november 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at jeres datter har fået det bedre - ikke længere græder så meget, men mere og mere er glad og at jeres dage derfor langt mere hyggelige for jer alle :)

Det er i princippet helt okay, at jeres datter starter dagen tidligt. Når hun går i seng mellem kl 19-20 og står op mellem 05-06, så har hun allerede sove 10-11 timer. Vi kan dog godt være enige om, at det vil være rigtig godt, hvis hun kan tage 3 lure dagligt, så eftermiddagen ikke bliver alt for lang for hende.

Det er derfor rigtig godt, at du forsøger med en 3. lur - selvom det ofte ender med at være i bæreselen. Både fordi dette gør, at hun ikke bliver overtræt og derfor grædende om aftenen, men også fordi det er med til at sikre, at hun ikke går endnu tidligere i seng og derfor vil begynde at vågne endnu tidligere om morgenen. Det er naturligt helt okay med en tidlig rytme, men døgnet skal også hænge sammen for jer alle tre og det er derfor naturligt begrænset, hvor tidligt hun bør sove - og et puttetidspunkt omkring kl 19.30-20 er rigtig fint i forhold til hendes alder.

Det kan også nogle gange være en god idé, at du vælger at lægge dig med hende i dobbeltsengen, ammer hende der og lader hende falde i søvn ved siden af dig. Fordi du netop med din nærhed og amningen der kan få hende til at overgive sig til søvnen sidst på eftermiddagen, så hun på den måde sikres den ekstra 3. lur. Selvom hun nu, hvor hun er 7 måneder gammel, i princippet skal til at trappe ud af eftermiddagsamningen, så kan det være en fordel at du bibeholder den lidt endnu fordi den netop kan hjælpe hende til lidt ekstra dagssøvn og hjælpe med til at rytmen ikke rykker sig for meget. Der er altså meget godt at sige om dette :)

Derudover kan det også nogle gange være en idé, at du lægger et bad ind mellem første og anden lur, fordi du på den måde forlænger hendes vågenperiode lidt, aktiverer hende rigtig godt både motorisk og mentalt - og hjælper hende med at sove en lidt senere middagslur, som måske så også vil kunne være en lille smule længere...

Mit forslag til en dagsplan kunne derfor se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre ved siden af dig...

Morgen 6.30: Havregrød, vand af kop.

Puttes til dagens første lur - og skal ikke længere ammes først.

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Kommer i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov. Aktiveres rigtig godt både motorisk og mentalt...

Frokost 11: Grøntsagsmos ...

Annonce

... med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske ca kl 12...

Eftermiddag 14-15: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur - måske mellem kl 16-17... Du kan vælge at lægge dig med hende her for på den måde at lulle hende i søvn og hjælpe hende med at overgive sig.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. Der skal være moset mad og også mad med mere og mere bid.. udgangspunktet mere og mere jeres mad. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Drømmeammes, og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes kortvarigt og herefter sover lidt videre igen...

Min umiddelbare tanke er altså, at I skal lade jeres datter have den rytme hun har, men forsøge at hjælpe hende til at få 3 lure dagligt - fordi hun står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og ofte sover så korte lure, at eftermiddagen bliver for lang for hende, hvis hun ikke får en 3. lur. Jeg synes ikke, at I skal afkorte hendes morgenlur. Det er vigtigt at lade hende sove lure af den varighed hun kan - hun sover jo i forvejen ikke særligt lange lure, og det er ikke nogen god idé at gøre dem kortere...

I kan som sagt også forsøge at lægge et bad ind for at se, om I på den måde kan forlænge hendes vågenperiode lidt, og sikre hende en lidt senere og længere middagslur - men hun vil sandsynligvis stadig have behov for en powernap sidst på dagen. Det er helt okay, jo tidligere børn står op, jo længere tid vil de ofte have brug for 3 lure dagligt - og mange børn skipper først dagens 3. lur i 8-9 måneders alderen netop af denne grund.

Der er ingen tvivl om at udvikling naturligt også spiller ind på søvnen og selvom jeres datter endnu ikke kravler (hvilket er helt normalt), så vil hun naturligt have en stor motorisk og mental uro, som gør det svært for hende at koble fra og finde ro, når hun skal sove. Derfor er det rigtig godt, at I hjælper hende med dette ved f.eks. at putte hende i barnevognen og trille hende en tur - eller ved at du lægger dig med hende eller sætter hende i bæreselen...

Jeg håber, at min dagsplan kan give lidt idé om, hvordan en dag med 3 lure kan skrues sammen og stadig hænge sammen for jer alle tre... :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.