Baby vil ikke lægges

24. september 2019

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Baby vil ikke lægges

Kære Helen

Jeg skriver for at høre dine tanker vedrørende min datter på 12,5 måneder og hendes nattesøvn.

Min datter begyndte få dage efter fødslen at være generet i næsen, så den stoppede til, når hun lå ned. Hun kunne derfor ikke falde i søvn selv i liften, hvorfor jeg måtte gå rundt med hende i lodret position, for at hun kunne få luft gennem næsen.

4 måneder gammel fik hun sin første rigtige forkølelse og begyndte at vågne rigtig mange gange i løbet af natten. Hver gang måtte jeg tage hende op, så hun kunne få ordentligt luft gennem næsen. Da forkølelsen endelig forsvandt, var det som om den hyppige opvågnen var blevet en vane, hvorfor vi investerede i en tyngdepose. Den reducerede fra første nat antallet af opvågninger, og vi har siden juni nok ligget på et gennemsnit på 3 opvågninger per nat.

Når hun vågner om natten, får hun lidt flaske i sengen, og en enkelt gang imellem vender hun sig om på siden og sover videre. Oftest begynder hun dog at beklage sig, og det ender altid med, vi tager hende op - ellers bliver hun virkelig sur. Så falder hun i søvn igen i vores arme, og vi lægger hende tilbage i sengen. Dette har længe fungeret, men i en måneds tid har det nu været sådan, at det næsten er umuligt at få hende lagt i sengen igen, uden at hun straks vågner og beklager sig - lige meget hvor dybt hun har virket inde i søvnen. Det tager ofte op til 1,5 time eller mere, før vi kan lægge os til at sove igen, og hun sover i sin seng, og nogle gange må vi simpelthen opgive og lægge hende hos os i sengen. Dette fungerer dog slet heller ikke altid. Nogle gange tror jeg, at jeg har fået hende lagt, men så giver hun lyd fra sig 5-10 minutter senere, og man kan begynde forfra.

Det har før været sådan, at hun var lidt svær at lægge igen i kortere perioder eller enkelte gange, men aldrig så længe som nu og aldrig med så mange forsøg, før det lykkes om natten. Hun har i denne periode været forkølet og på den måde selvfølgelig været ekstra ...

Annonce

... generet i næsen, men hun kan sagtens have fint gennemløb i næsen og stadig beklage sig, lige så snart vi lægger hende.

Jeg har prøvet at lægge tøj ned i sengen, som lugter af mig, lagt en dyne om hende, så hun ikke mærker skiftet fra min kropsvarme til sengen så tydeligt (virker en gang imellem), jeg har gået med hende sovende i kortere og længere perioder, før jeg har forsøgt at lægge hende, jeg har forsøgt at lægge hende, lige før hun falder rigtigt i søvn, så hun bemærker skiftet, jeg har givet hende flaske, lige så snart hun blev lagt. Der er ikke noget, der virkelig virker.

Har du nogle tanker om, hvad der er på spil, hvad vi kan gøre anderledes, eller hvad kunne hjælpe?

Min datter har i en lang periode stort set kun villet være hos mig, men det gør ikke nogen forskel, om det er mig eller min mand, der lægger hende. Hun er stadig ved at lære at falde i søvn i sengen til natten - nogle gange sker det med det samme, og andre gange går vi rundt med hende (ligesom om natten), men det virker heller ikke til, at der er forskel på, om hun falder i søvn hos os eller i sengen.

Vi har givet hende litervis af saltvand i næsen og er lige gået over til en saltvandsspray, og den giver hende hurtigere klar næse, men hun kan ikke lægges hurtigere af den grund. Vi har tidligere været ved øre-næse-halslæge to gange på din opfordring, men de kan ikke finde noget. Jeg tror heller ikke, hun har væske på ørene, for hun tager sig ikke til ørene eller virker som om, der er smerter ellers.

Jeg stoppede med at amme, da hun var omkring 11 måneder - hun stoppede selv - og siden har hun fået en flaske ved putning, og så får hun også en del i løbet af natten, fordi det er nemmere at få hende til at falde til ro, når hun får lidt flaske, hvis hun er meget vågen.

Hun er glad og trives og virker om dagen ikke som om, de her nætter med afbrudt søvn påvirker hende.

Jeg glæder mig til at høre, hvad du tænker.

Mange hilsner
en efterhånden temmelig træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne