Svar: Baby vil ikke lægges

24. september 2019

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Jeres datter lyder til at være mere tæt i næsen, end man lige umiddelbart ville forvente. Hun har haft problemer med tæt næse hele sit liv, og det kan skyldes flere ting - f.eks. kan hun anatomisk have tendens til begrænsede pladsforhold i næsen, hendes slimhinde kan være forstørret, hun kan også have problemer med hævede polypper og lignende, som alt sammen vil kunne forklare, hvorfor hun har så tæt en næse, som hun har - og dermed de søvnafbrydelser, som hun har.

Derfor er det rigtig godt, at I har fået hende set af øre-næse-hals-læge, også selvom det umiddelbart ikke har ændret noget eller givet jer nogen forklaring. Jeg går ud fra, at I også har talt med lægen om allergi?

Hvorom alting er, så har jeres datter svært ved at sove, fordi hendes næse klotter til og vejrtrækningen bliver påvirket af dette, hvilket afbryder hendes søvn. Og det hjælper hende naturligt at få lidt flaske, fordi det at få lidt at drikke løsner og efterfølgende kan hun så sove videre. Hun er heller ikke selv synderligt påvirket af sine opvågninger, men det er naturligt rigtig hårdt for jer, at hun igen og igen vågner om natten - og især nu hvor det kan tage 1.5 time, før I kommer tilbage i seng igen...

I skal naturligvis være opmærksomme på, at hun måske ikke altid har brug for jeres hjælp om natten. Hun kan sagtens have mange små lyde, som I ikke behøver reagere på, ligesom hun nogle gange vågner og beklager sig - fordi hun har fået en vane med dette og ikke nødvendigvis fordi hun mangler gennemløb i næsen. Der er, som I beskriver det, sandsynligvis tale om at hun nogle gange har reelt behov for hjælp til at komme på højkant og få skabt frie luftveje, men andre gange så er der tale om vane, fordi hun igennem hele sit liv er blevet vækket af tilstoppet næse...

Nu hvor hun er blevet 1 år, så vil det være rigtig godt hvis I kan forsøge at skabe nogle nye vaner og rutiner i forbindelse med søvn. Det er helt okay, at hun stadig får flaske, men stille og roligt skal hun vænnes fra dette. I stedet kan hun om aftenen f.eks. få tilbudt en godnatgrød sammen med mme af en kop, og vågner hun om natten, kan hun tilbydes lidt vand - hen af vejen af en drypfri kop, så hun selv kan styre dette om natten.

Det vli være rigtig godt, hvis I kan begynde at indføre en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, som hun kan putte sig med og som på sigt kan erstatte flasken - og jer. De fleste børn er mellem 12-18 måneder gamle, når de begynder at tre en sådan substitut til sig og bruge den bevidst, og jeg tænker, at det vil være rigtig godt hvis I de næste 6 måneder kan arbejde på at introducere nye ritualer og ...

Annonce

... trappe helt ud af flasken. De fleste børn er omkring 13-15 måneder, når de stopper helt med flaske, så I kan sagtens gøre det gradvist, det behøver ikke være lige nu. Det er hos jer også vigtigt, at trappe ud af flasken på et tidspunkt, hvor jeres datter ikke er forkølet og hendes søvnproblemer derfor naturligt større...

Som jeg læser jeres brev, så fungerer det lige nu ret fint med at putte hende i egen seng, og det synes jeg I skal blive ved med. Hun må gerne få et bad om aftenen, en godnatgrød og så en flaske, før hun skal sove. En aftenrytme kan se således ud:

Aften 18: Aftensmad, familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får lidt babymassage osv.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, mme af kop. Og får børstet tænder

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten ca kl 20 med putteklud, bamse, kærtegn, godnatsang eller lignende. Slipper flasken før hun sover helt og hjælpes til ro med nærhed. Ligger eleveret med hovedet, hvor hun sover.

Når og hvis hun vågner en gang i løbet af natten, kan hun lige nu tilbydes en ekstra lille flaske, men behovet for denne må gerne trappes ud, så det bliver mindre og mindre og hun helt kan undvære. Hun vil sandsynligvis stadig have behov for hjælp til stillingskift, behov for at mærke en beroligende hånd osv.

Det kan, som I skriver, naturligt nogle gange være nødvendigt at tage hende op, og det må I så gøre - men prøv om I kan hjælpe hende videre i søvnen ved at lægge jer med hende. Enten tage hende med i jeres seng, så hun kan sove videre der, eller ved at sove med hende på en madras på børneværelset.

Hvis hun generelt har svært ved at falde i søvn om aftenen, så skal I naturligvis se på hele dagens rytme, og se på hvornår og hvor meget hun sover om dagen. Måske skal der ændres på hendes puttetidspunkt, for at hun er parat til at sove. Måske varierer hendes dagsrytme meget, og hun har brug for lidt mere stabil dagsstruktur... Måske skal I være opmærksomme på, om hun nogle gange tager en lille powernap på vej hjem fra vuggestue - det kan være forklaringen på, hvorfor hun så har svært ved at falde i søvn om aftenen. Går hun i vuggestue? Hvis hun gør det, så kan hendes besvær med at sove også hænge sammen med dette og alle de oplevelser hun får der.

Det behøver således ikke kun være et fysiologisk problem med en medfødt tæt næse, der kan være rigtig mange andre faktorer, som spiller ind og som kan forklare, hvorfor hun generelt har svært ved at sove...

Jeg håber dog, at mine tanker hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder