Fortsat putteproblemer

30. januar 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Fortsat putteproblemer

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Jeg kan godt se, at det er naturligt, at vores datter gerne vil sove senere, da hun sov så meget om dagen, men vi blev enige om, at vi gerne vil holde fast i, at hun bliver puttet kl. 20 og så i stedet prøve at justere hendes dagslure. Det har vi nu gjort i en måned, men uden den store succes, da det stadig mere er reglen end undtagelsen, at det tager op mod en time at putte.

Vores dag ser således ud:

7:00 - Vågner
7:30 - Grød til morgenmad
ca. 9 - Mellemmåltid (halv bolle og frugt)
9:30 - Puttes til formiddagslur. Jeg vækker hende kl. 11 bortset fra 2-3 gange om ugen, hvor vi har legestue, og jeg vækker hende 10:30.
12:00 - Frokost
13:30/14:00 - Halv banan
14/14:30 - Puttes til lur afhængigt af, hvornår hun blev vækket om formiddagen. Jeg vækker hende kl. 16.
16:30 - Mellemmåltid (fiberpandekage, grøntsagsmuffin el. lign. og frugt)
17:30/18 - Aftensmad
19:00 - Bad efterfulgt af lidt massage (det har vi gjort, siden hun var seks måneder gammel, hvilket jeg vist også skrev tidligere)
19:30 - Aftengrød. Herefter børster vi tænder og ligger og hygger og synger lidt med dæmpet lys i et telt på hendes eget værelse. Hun sover dog stadig på vores værelse, men i egen seng.
20:00 - Vi begynder at putte.
Får stadig flaske én gang i løbet af natten.

Det er meget svært at tegne et generelt billede, da hun nogle dage falder i søvn, mens jeg synger godnatsang for hende, men så vågner hun efterfølgende hver 5-10 min. og står op og græder og så starter det forfra. Hun kan godt finde ud af at lægge sig, når vi beder hende om det, men vi skal blive hos hende.

Andre ...

Annonce

... dage sover hun slet ikke, men karter rundt i sengen. De dage går vi ud af værelset, og det går ok, men hun falder aldrig i søvn selv. Til sidst bliver hun bare lidt mere ked af det, og så bliver vi derinde, til hun sover.

Som jeg skriver i planen, vækker jeg hende. Det samme gør vi om morgenen. Selvom hun virker udhvilet, vågner hun faktisk aldrig af sig selv mere, og hun er altid langt væk, når jeg henter hende. Jeg synes bare heller ikke, hun skal sove 4-6 timer i løbet af dagen (hvilket hun snildt kunne!) - det går både udover måltider, aktiviteter og vores aftener. Selvom hun nu "kun" sover ca. 2,5-3 timer i løbet af dagen, virker hun dog ikke mere træt om aftenen. Hun sætter faktisk energiniveauet op og farer rundt, selvom vi prøver kun at lege stille og rolige lege. Hun virker ikke overtræt, men mere som om hun bare har enormt meget uro i kroppen. Jeg er helt med på, at vi skal fange søvntoget, og tidligere var det slet ikke noget problem, men nu har vi bare igennem et par måneder sloges med det her.

Mit spørgsmål er derfor, hvordan vi kan hjælpe hende til at falde til ro om aftenen og sove lidt tidligere? Jeg synes virkelig, vi gør alt med faste rutiner, bad, massage, aftengrød osv. Jeg sørger også for, at hun bliver aktiveret og får brugt sin krop i løbet af dagen, og de fleste dage er vi ude at lege med andre børn et par timer eller på andre måder ude af huset. Hun har som regel fint med overskud og energi, når hun er vågen.

Hun skal ikke i institution foreløbigt, så vi er meget fleksible, men vil stadig gerne have, at både hun og jeg får noget ud af dagen.

Glæder mig til at høre dine tanker:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...

Læs mere her

18. oktober 2024 | Sygdom | 14 mdr.

Skoldkopper eller hånd- fod og mundsyge?

Kære Helen Vores datter på 14 måneder har fået enten skoldkopper eller hånd-...

12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.

Slår hovedet ind i ting

Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....

6. oktober 2024 | Sovevaner | 11 mdr.

Dreng 11 mdr vil ikke længere puttes af far

Kære Helen Vi står i en lidt presset situation, da vores dreng på 11...

7. september 2024 | Amning | 11 mdr.

Søvn og ammestop - 11 mdr.

Kære Helen Jeg har en glad og nysgerrig dreng på 11måneder og 14 dage. Jeg...

31. juli 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Dagsplan til min dreng på 10 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 10 måneder, og han skal starte i vuggestue...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!