Privat omkring afføring

27. februar 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Privat omkring afføring

Hej Helen

Vi har den skønneste dreng der fylder 4 år til april.

Han er en lidt følsom dreng. Han er ikke den der råber højest og han har brug for at se ting og folk an.

Han er meget kærlig og omsorgsfuld. Han er meget eftertænksom og observerende.
Han er på ingen måde bagefter på hans udvikling på nogen punkter. Han har været blefri om dagen siden i sommers. Og det er gået rigtigt godt. Han blev en måned efter også blefri om natten på eget initiativ.

Nu til grunden for mit brev.
Min søn er meget privat hvad toiletbesøg angår. Han kan godt tisse andre steder. Men går selv ud og gør det. Og siger intet om det. Men at komme af med afføring kan han kun her hjemme. Men også her er det lidt hemmeligt. Han går selv. Kalder når han er færdig.
Men hvis her er gæster, så hvisker han til mig at han går på toilet. Og ingen må være på badeværelse imens. Ikke engang jeg som mor.

Udfordringer kommer så i forhold til børnehave.
Her vil han ikke lave afføring. Han laver afføring 5 min efter at han er kommet hjem.
Men hvis jeg kommer 20-30 min senere til afhentning. Eller hvis ...

Annonce

... der er gået kuk i hans rutine, feks. Afføring om morgen, så vil han dagen efter have haft et uheld med afføring i børnehaven. Dette er sket 3 gange indenfor de sidste 1-1,5 måned.

Udfordringen er at jeg synes det er synd for ham. Og fordi han er lidt følsom frygter jeg for hans selvtillid/selvværd. Derudover kan det jo blive et problem på sigt, fordi han ikke kan passe ved nogen og kan ikke tage på legeaftale efter børnehave (jo så skal jeg hente ham, hjem på toilet og så køre ham til legeaftale), men det er mest fordi jeg synes det er synd for ham. Han siger ikke selv noget om det. Han vil helst ikke snakke om det.

Vi er ellers åbne om toiletbesøg her hjemme. Og er meget opmærksom på at giv udtryk for at det er naturligt.

Men jeg ved ikke hvordan jeg skal hjælpe ham videre her fra ?

Vi har talt lidt om, at han kan have en nøglering i hans skuffe, som han kan giv til en voksen, hvis han skal på toilet, og de så følger ham der ud og venter udenfor og sørger for han ikke bliver forstyrret.
Men er det for meget ?
Han giver selv udtryk for at det kunne være en ide.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina