Brev:
Privat omkring afføring
27. februar 2021
Alder:
3 år, 10 mdr.
Privat omkring afføring
Hej Helen
Vi har den skønneste dreng der fylder 4 år til april.
Han er en lidt følsom dreng. Han er ikke den der råber højest og han har brug for at se ting og folk an.
Han er meget kærlig og omsorgsfuld. Han er meget eftertænksom og observerende.
Han er på ingen måde bagefter på hans udvikling på nogen punkter. Han har været blefri om dagen siden i sommers. Og det er gået rigtigt godt. Han blev en måned efter også blefri om natten på eget initiativ.
Nu til grunden for mit brev.
Min søn er meget privat hvad toiletbesøg angår. Han kan godt tisse andre steder. Men går selv ud og gør det. Og siger intet om det. Men at komme af med afføring kan han kun her hjemme. Men også her er det lidt hemmeligt. Han går selv. Kalder når han er færdig.
Men hvis her er gæster, så hvisker han til mig at han går på toilet. Og ingen må være på badeværelse imens. Ikke engang jeg som mor.
Udfordringer kommer så i forhold til børnehave.
Her vil han ikke lave afføring. Han laver afføring 5 min efter at han er kommet hjem.
Men hvis jeg kommer 20-30 min senere til afhentning. Eller hvis der er gået kuk i hans rutine, feks. Afføring om morgen, så vil han dagen efter have haft et uheld med afføring i børnehaven. Dette er sket 3 gange indenfor de sidste 1-1,5 måned.
Udfordringen er at jeg synes det er synd for ham. Og fordi han er lidt følsom frygter jeg for hans selvtillid/selvværd. Derudover kan det jo blive et problem på sigt, fordi han ikke kan passe ved nogen og kan ikke tage på legeaftale efter børnehave (jo så skal jeg hente ham, hjem på toilet og så køre ham til legeaftale), men det er mest fordi jeg synes det er synd for ham. Han siger ikke selv noget om det. Han vil helst ikke snakke om det.
Vi er ellers åbne om toiletbesøg her hjemme. Og er meget opmærksom på at giv udtryk for at det er naturligt.
Men jeg ved ikke hvordan jeg skal hjælpe ham videre her fra ?
Vi har talt lidt om, at han kan have en nøglering i hans skuffe, som han kan giv til en voksen, hvis han skal på toilet, og de så følger ham der ud og venter udenfor og sørger for han ikke bliver forstyrret.
Men er det for meget ?
Han giver selv udtryk for at det kunne være en ide.
Hilsen