Renlighed - knap 4 år

21. april 2019

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Renlighed - knap 4 år

Kære Helen.

Jeg skriver til dig vedr. min datters renlighed. Emnet fylder meget herhjemme og vi følger at vi har brug for nogle seriøse redskaber hvordan vi kommer videre herfra. Vi er efterhånden tyndslidte over det og situationen bliver hellere ikke nemmere af, at vi i øjeblikket også har en lillesøster som ikke sover optimalt p.t.

I mit sidste brev nåede jeg at skrive til dig, at min datter nu var helt renlig. Det varede kort, da hun efter hun havde lavet afførring på både potte og toilet fortalte, at det ville hun ikke mere og hun ville have ble på. Vi forsøgte at motivere hende på forskellige måder, men nej - hun vil altså ikke længere lave afføring på potten eller toilet - hun ville have sin ble og det skulle være NU!

Hun har kun ble på ved afføring og beder selv om at få den på. Hun går således ikke med ble i løbet af dagen og tisser selv på henholdsvis toilet og potte. Hun har aldrig haft uheld.

Hun fik selvfølelig ble på selvom vi undrede os en del over det. Hun havde haft nogle gode successer med det synes vi. Når vi talte med hende om det, så sagde hun at hun bare ikke have lyst til at lave afføring på potten. Det accepterede hun og vi aftalte, at vi skulle sige farvel til bleen til påske. Selvom påsken selvfølgelig er noget abstrakt når man kun er fire år gammel, så accepterede hun det. Da påsken nærmede sig var hun ikke videre begejstret, men hun forslog selv at vi kunne hænge hendes ble på suttetræet og så sende de resterende bleer til julemanden.

Så det har vi så gjort nu - i tirsdags. Hun fik lov til at vælge en gave efterfølgende i Bilka, som hun var glad og stolt over.

Vi har egentlig stillet hendes potte væk, da vi synes hun er for stor til at lave afføring på den. Men da hun så endelig skulle til at lave afføring og efter flere forsøg ikke kunne på toilettet bad hun om at få sin potte, hvorefter vi hentede den. Hun har efterfølgende lavet afføring på den et par gange. Hun vil helst have sin ble, men har de fleste gange accepteret når vi bestemt, men kærligt har holdt fast i at det foregår på enten potten eller toilet.

Når jeg skriver de fleste gange, så er det fordi der har været 2 gange siden i tirsdags hvor hun har råbt og skreget så meget at hun ville have sin ble på, at vi ikke har kunne gøre andet end at give den på. Vi har så bedt hende om at sætte sig med bleen ...

Annonce

... på toilettet eller potten, men det har hun nægtet. En enkel forsøgte hun, men kunne ikke komme af med noget.. Hun synes det er bedst at stå op.

Vi har efterfølgende snakket med hende om hvordan det kunne være, at hun den ene dag gerne vil lave afføring på potten - og den næste dag pludselig vil have sin ble på? Hun siger, at hun ikke har lyst til at lave pølser på potten hvis hun kan mærke, at der kommer meget... Det er selvfølgelig forståeligt - men motiveres til at gøre det på wc'et er ikke lykkedes.

Når hun har lavet pølser på potten har vi altid givet hende en belønning i form af et styk vingummi. Når hun er der hvor hun kun vil lave pølser i sin ble, så er vingummiet fuldstændig ligemeget.

Jeg synes det er en svær situation. Det fylder meget herhjemme for os. Hun er tæt på de fire år og hvis jeg skal være helt ærligt så skammer jeg mig over det og jeg føler at vi mislykkedes som forældre fordi vi ikke formår at få vores store pige gjort renlig. Det er ikke noget vi taler med folk om, men både familier og venner undrer sig når vi de oplever vores store pige bede om at få ble på fordi nu skal hun altså lave "pølser".

I forhold til hendes mave, så er vi jo som du kan læse i forgående breve tilknyttet børneambulatoriet og hendes mave fungerer faktisk upåklageligt. Hun får p.t. 1 brev movicol junior og har ikke problemer med ondt i maven eller forstoppelse. Dette bekræfter en scanning af maven også. Så det er altså ikke her problemet ligger og vi er afsluttet fra børneamb. P.t. tænker de ikke hun skal trappes ud af movicol junior før hun er blevet renlig ift. afføring.

I forhold til hendes generelle udvikling kan jeg oplyse om, at hun jo er en glad, sjov, sød, betænksom og meget morsyg pige i øjeblikket. Hun får gerne en ugentlig fridag fra børnehaven, men hvis det stod til hende ville hun gerne være sammen med sin mor og have fri fra børnehaven hver dag. Afleveringerne har derfor også været svære og jeg sørger altid for at hente hende tidligt efter frugttid. Børnehaven fortæller dog, at hun trives godt i børnehaven og leger godt med de andre. Hun beder ikke om at få ble på nede i børnehaven, dvs. hun går altså og holder sig til hun kommer hjem og kan få ble på.

Jeg håber virkelig, at du har nogle gode råd til hvad vi skal stille op i den her situation.

Med venlig hilsen
En frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to