Problemer med renlighed hos 3-årig

9. februar 2019

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Problemer med renlighed hos 3-årig

Kære Helen.

Jeg skriver ang. problemer med at få min datter renlig, for det er gået i hårdknude for os.

I slutningen af november kom hun selv og bad om at få bleen af, i starten var der en del uheld, men det blev mindre og mindre. I starten af januar var der en hel uge uden uheld, men så begyndte det at vende igen og nu er der uheld 2-5 gange om dagen.

Hun tisser meget sjældent i bukserne, men al afføring ender i underbukserne. Hun har før fint kunne mærke og gå på toilettet når hun skulle have afføring, men nu kommer hun først når det er sket. I børnehaven fortæller de at det virker som om at hun er så optaget af hvad hun laver at det først er i sidste øjeblik at hun løber mod toilettet. Herhjemme er det lidt det samme, men det er som om at hun ikke vil på toilettet når vi spørger hende.

Vi kan ofte godt fornemme når der er noget på vej, for hun går og prutter og vi spørger om hun skal på toilettet og det siger hun nej til. Andre gange siger jeg ”nu går vi på toilettet” og hun sidder på toilettet og tisser og siger ”så er jeg færdig”, jeg siger at hun skal prøve at ...

Annonce

... presse, men lige meget hjælper det. Og 5 minutter efter er det i bukserne. Nogle gange er det på vej ud, men vi kan stadig ikke få hende til at sidde på toilettet.

Hun bruger stadig ble om natten, så her kommer det også ofte. Når hun så har lavet i bukserne er det svært at få lov til at skifte underbukserne, hun har ikke lyst eller også har hun travlt med at lege. Det gør ofte ondt bagi når hun bliver vasket, fordi hun er så rød.

Vi er begyndt at blive ret irriterede på hende og har svært ved at skjule vores frustration over at hun igen og igen laver i bukserne og ikke går på toilettet. Jeg har hørt hende sige til sin dukke at nu skal hun ikke lave i bukserne men gå på toilettet. Hun er meget dygtig til at give udtryk for sine følelser, men vi har ikke kunne finde ud af hvad denne her modstand handler om. Måske er det fordi at hun ikke vil have at vi bestemmer, for hun er meget selvstændig og vil helst bestemme. Hun blev storesøster i sommers, men vi troede egentlig hun var ovre ”chokket”.

Jeg glæder mig til at høre dit svar.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder