Svar: Problemer med renlighed hos 3-årig

9. februar 2019

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Louise

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres datter har en del uheld og laver afføring i bukserne flere gange dagligt, samt om natten. Og det er derfor vigtigt at være opmærksom på, om hun måske er forstoppet. Børn som har forstoppelse eller holder deres afføring tilbage - f.eks. fordi hun er rød, det svier og gør ondt - kan godt gå og "klatte", så der hyppigt kommer afføring ud.

Ofte vil hun ikke mærke, at afføringen er på vej, før det er for sent. Så når hun ikke reagerer, så er det ikke nødvendigvis dovenskab eller manglende interesse, men det skyldes, at hendes tarm måske er blevet lidt sløv og at hun simpelthen ikke mærker afføringstrangen som I andre gør.. Og når jeg læser jeres brev, så lyder det jo faktisk som om, at hun gerne vil. I hvert fald taler hun til sine dukker om det, men hun kan ikke styre det...

I skal være opmærksomme på hendes kostsammensætning, og at hun får tilstrækkeligt med fuldkorn og fiberrig kost - ligesom det er vigtigt, at hun drikker nok. Det er også vigtigt, at hun bevæger sig, bruger sig selv rigtig godt motorisk, da det sætter gang i tarmbevægelserne.

Virker hun anspændt? Måske går hun og spænder i kroppen - det kan godt være påvirket af en travl hverdag, at være blevet storesøster, startet i børnehave eller lignende, som naturligt stiller nye krav til hende... Nogle gange oplever man, at børn på grund af spændinger i kroppen går og holder sig og derfor også har svært ved at slappe af og koble fra, når de skal af med deres afføring. Måske kan I forsøge med lidt massage af hendes krop - også af maven/tarmene, af lænden, skuldrene osv. får at få hende til at slappe af i kroppen og måske derigennem også få lidt kropsbevidsthed og dermed også lidt fornemmelse for afføringstrang.. bare en tanke :)

Det er vigtigt med faste toiletvaner - og herunder faste toilettider, hvor det er hyggeligt at være på toilettet. Det er vigtigt at bruge tid på toilettet, så hun ikke rejser sig for hurtigt, men faktisk vænnes til at mærke efter, om hun egentlig er færdig. Nogle gange kan det være en god idé, at I sætter jer og læser en historie ved siden af hende, netop for at holde hende der på en naturlig og tryg måde.

Det er vigtigt, at hun sidder godt på toilettet, har et godt toiletsæde, har fodstøtte og lignende, så hun ikke sidder og spænder i kroppen og ikke hænger i armene, for at holde balancen, men netop kan sidde og slappe af...

Det kan være nødvendigt med en ble i en periode - det er synd for hende, hvis hun flere gange dagligt ...

Annonce

... skal have skiftet alt sit tøj, fordi hun laver i bukserne. Så er det bedre at have en ble på og kunne nøjes med at skifte den. Det er dog vigtigt, at hun ikke får en fornemmeelse af, at hun bare kan lave i bleen - det er ikke derfor, hun har den på. Den skal kun bruges som en sikkerhed og derfor er det også godt med en bukseble, som trækkes op og ned som et par underbukser.

Hun skal stadig have faste toilettider, og hun skal ikke spørges, om hun skal derud - I tager hende i hånden og siger "kom du skal lige på toilettet, inden vi kører" eller lignende. Det er vigtigt, at I ikke bliver frustrerede over, at hun "igen laver i bukserne og ikke går på toilettet", fordi I netop hjælper hende med at komme derud.

Det vil være rigtig godt at tale med hende om, at I gerne vil hjælpe hende med at være renlig. Hun er så dygtig til at tisse på toilettet, og nu skal I også hjælpe hende med at få drillenumsen til at høre efter, så hun ikke laver i bukserne. Det er ikke hende, det er galt med, det er hendes drillenumse, og sammen vil I finde ud af det. Hun skal opleve, at I hjælper hende, at det er et samarbejde. I hjælper hinanden for at det skal lykkes.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan godt være nødvendigt at tale med jeres læge om evt. afføringsmiddel, hvis problemet er forstoppelse. Nogle børn har knolde af afføring siddende, som er nødt til at komme ud, før I kan begynde at træne renlighed...

I nævner, at hun nogle gange har afføring på vej, men at I stadig ikke kan få hende på toilettet. Det er her vigtigt, at I er opmærksomme på, om hun holder på afføringen fordi hun er bange for at give slip på det eller om hun holder på afføringen og nægter toilettet fordi hun måske skammer sig, eller synes det er pinligt.

Hvis hun er bange for at slippe sin afføring, så kan det være en god idé, at I sætter jer foran hende og guider hende igennem processen. I kan se at afføringen er på vej, og I hjælper hende med at få den ud. Beder hende presse, motiverer hende til at vippe lidt frem og tilbage, hun kan have fødderne på jeres lår og selvom hun synes det er ubehageligt, så er I der og hjælper hende igennem - så hun oplever, at det faktisk lykkes, og at det er okay. Synes hun det er pinligt, så er I der jo netop og sørger for, at det ikke er pinligt, men så naturligt som muligt. Jo flere succesoplevelser hun kan få, jo flere gange det lykkes, jo større selvtillid får hun og jo mere vil hun naturligt forsøge sig igen næste gang...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder