Svar: Problemer med renlighed hos 3-årig
9. februar 2019
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres datter har en del uheld og laver afføring i bukserne flere gange dagligt, samt om natten. Og det er derfor vigtigt at være opmærksom på, om hun måske er forstoppet. Børn som har forstoppelse eller holder deres afføring tilbage - f.eks. fordi hun er rød, det svier og gør ondt - kan godt gå og "klatte", så der hyppigt kommer afføring ud.
Ofte vil hun ikke mærke, at afføringen er på vej, før det er for sent. Så når hun ikke reagerer, så er det ikke nødvendigvis dovenskab eller manglende interesse, men det skyldes, at hendes tarm måske er blevet lidt sløv og at hun simpelthen ikke mærker afføringstrangen som I andre gør.. Og når jeg læser jeres brev, så lyder det jo faktisk som om, at hun gerne vil. I hvert fald taler hun til sine dukker om det, men hun kan ikke styre det...
I skal være opmærksomme på hendes kostsammensætning, og at hun får tilstrækkeligt med fuldkorn og fiberrig kost - ligesom det er vigtigt, at hun drikker nok. Det er også vigtigt, at hun bevæger sig, bruger sig selv rigtig godt motorisk, da det sætter gang i tarmbevægelserne.
Virker hun anspændt? Måske går hun og spænder i kroppen - det kan godt være påvirket af en travl hverdag, at være blevet storesøster, startet i børnehave eller lignende, som naturligt stiller nye krav til hende... Nogle gange oplever man, at børn på grund af spændinger i kroppen går og holder sig og derfor også har svært ved at slappe af og koble fra, når de skal af med deres afføring. Måske kan I forsøge med lidt massage af hendes krop - også af maven/tarmene, af lænden, skuldrene osv. får at få hende til at slappe af i kroppen og måske derigennem også få lidt kropsbevidsthed og dermed også lidt fornemmelse for afføringstrang.. bare en tanke :)
Det er vigtigt med faste toiletvaner - og herunder faste toilettider, hvor det er hyggeligt at være på toilettet. Det er vigtigt at bruge tid på toilettet, så hun ikke rejser sig for hurtigt, men faktisk vænnes til at mærke efter, om hun egentlig er færdig. Nogle gange kan det være en god idé, at I sætter jer og læser en historie ved siden af hende, netop for at holde hende der på en naturlig og tryg måde.
Det er vigtigt, at hun sidder godt på toilettet, har et godt toiletsæde, har fodstøtte og lignende, så hun ikke sidder og spænder i kroppen og ikke hænger i armene, for at holde balancen, men netop kan sidde og slappe af...
Det kan være nødvendigt med en ble i en periode - det er synd for hende, hvis hun flere gange dagligt skal have skiftet alt sit tøj, fordi hun laver i bukserne. Så er det bedre at have en ble på og kunne nøjes med at skifte den. Det er dog vigtigt, at hun ikke får en fornemmeelse af, at hun bare kan lave i bleen - det er ikke derfor, hun har den på. Den skal kun bruges som en sikkerhed og derfor er det også godt med en bukseble, som trækkes op og ned som et par underbukser.
Hun skal stadig have faste toilettider, og hun skal ikke spørges, om hun skal derud - I tager hende i hånden og siger "kom du skal lige på toilettet, inden vi kører" eller lignende. Det er vigtigt, at I ikke bliver frustrerede over, at hun "igen laver i bukserne og ikke går på toilettet", fordi I netop hjælper hende med at komme derud.
Det vil være rigtig godt at tale med hende om, at I gerne vil hjælpe hende med at være renlig. Hun er så dygtig til at tisse på toilettet, og nu skal I også hjælpe hende med at få drillenumsen til at høre efter, så hun ikke laver i bukserne. Det er ikke hende, det er galt med, det er hendes drillenumse, og sammen vil I finde ud af det. Hun skal opleve, at I hjælper hende, at det er et samarbejde. I hjælper hinanden for at det skal lykkes.
Det kan godt være nødvendigt at tale med jeres læge om evt. afføringsmiddel, hvis problemet er forstoppelse. Nogle børn har knolde af afføring siddende, som er nødt til at komme ud, før I kan begynde at træne renlighed...
I nævner, at hun nogle gange har afføring på vej, men at I stadig ikke kan få hende på toilettet. Det er her vigtigt, at I er opmærksomme på, om hun holder på afføringen fordi hun er bange for at give slip på det eller om hun holder på afføringen og nægter toilettet fordi hun måske skammer sig, eller synes det er pinligt.
Hvis hun er bange for at slippe sin afføring, så kan det være en god idé, at I sætter jer foran hende og guider hende igennem processen. I kan se at afføringen er på vej, og I hjælper hende med at få den ud. Beder hende presse, motiverer hende til at vippe lidt frem og tilbage, hun kan have fødderne på jeres lår og selvom hun synes det er ubehageligt, så er I der og hjælper hende igennem - så hun oplever, at det faktisk lykkes, og at det er okay. Synes hun det er pinligt, så er I der jo netop og sørger for, at det ikke er pinligt, men så naturligt som muligt. Jo flere succesoplevelser hun kan få, jo flere gange det lykkes, jo større selvtillid får hun og jo mere vil hun naturligt forsøge sig igen næste gang...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske