Diverse udfordringer :)

31. januar 2023

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Diverse udfordringer :)

Kære Helen.

Vores snart 5 årige pige har alle dage været en meget selvstændig og stædig en af slagsen. Som ene barn har alt fokus selvfølgelig altid været på hende og vi har jo alle dage leget rigtig meget med hende. Tingene er dog ved at gå over gevind og det er selvfølgelig kun os selv at takke :.)

Men i weekender eller når vi kommer hjem fra børnehave er der der stort set ikke andet at høre end hun vil lege med os. Og får hun ikke sin vilje så starter skrigeriet og hendes enorme temperament kommer til udtryk. Så både bevist og ubevist så bliver det stort set en mandsopdækning af hende en hel weekend. Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre fordi hun er enebarn, for har man 2-3 børn, så ville det jo være umuligt.

Ofte er det primært mor hun vil lege med og det bliver hun selvfølgelig ofte træt af, hun ikke lige kan have lidt tid for sig selv. “Nu skal du lege med far, for jeg kan altså ikke lege hele dagen” og det er jo den sikre sætning til at skrigeriet starter - for ofte vil hun kun lege med mor

Der er så uden tvivl lidt forskel på far og mor, for jeg leger selvfølgelig også med hende i alverdens lego, far/mor/børn, diverse brætspil - men det med hun skal overdrages fra den ene til den så legen kan fortsætte for hende, bare for at holde roen er jo ikke holdbar.

Hun kan også godt sidde og se en del YouTube etc på ipad men det er jo heller ikke noget vi på sigt bare vil smide en ipad i hånden så der kan give ro. ...

Annonce

... Så hele den her konflikt med nærmest 24/7 lege ordning er vi rigtig trætte af, da man jo mere og mere blot gør det en vane og de dage hvor overskuddet eller der simpelthen er nogen ting i hjemmet der skal klares bryder helvede nærmest løs og skrigeriet vil ingen ende tage

Dertil en anden ting vi kæmper lidt med er hun endnu ikke laver stort på WC. Så processen er hver gang, at hun kommer og siger hun skal lave stort og så skal hun have en ble på. Hun går så ind for sig selv og kommer tilbage når det er klaret og vi skifter hende så.

Men hun har faktisk gjort det på toilet 3 gange i alt. De 2 af gangene var vi ikke hjemme. Det var ganske udramatisk og gik fint - så hvorfor vi ikke kan få hende til at sidde på wc kan vi ikke rigtig finde en grund til.

Det har endda været så slemt at engang hun kom i børnehaven og afleverede skulle hun pludselig lave stort og tårene trillede at hun ville hjem og lave det og det endte jo så med vi måtte tage en smut hjem.

Vi har virkelig lokket hende med alverdens ting lige fra legetøj til slik og ofte har vi bare prøvet at sige, bare hun lige sidder sig op og prøver, så er det fint uden hun tvinges til at skulle vente til der sker noget. Vi vil jo for alt i verden ikke presse hende, da det næppe gør tingene bedre. Om natten sover hun stadig med ble da hun endnu kan tisse lidt, så det med at sige vi ingen bleer har mere ved hun godt ikke passer, da vi hun får ble på om natten.

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder