Hvordan opdrager man 3-årig

7. maj 2022

Kategori:
Alder:
3 år

Hvordan opdrager man 3-årig

Hej Helen

Vores dreng har været nem og omgængelig, og var sen til at udvikle trods, men vi har måske forventet for lidt af ham(?)

Efter at have kæmpet med at få ham til selv at tage tøj af og på, eller i det mindste hjælpe til, har vi lært at han er sansemotorisk udfordret, og at disse børn typisk vægrer sig med tøjet fordi det er meget op af bakke for dem. Men 9 ud af 10 gange nægter han at overhovedet prøve, også de ting som han godt kan. Han har aldrig haft et “vil selv-drive”. Resultatet er at vi stort set altid tager tøj af og på ham, og ble, mens han fiser rundt og laver alt muligt andet.

Med en lillebror på 1 år, der knap kravler, er det frustrerende, at han intet gør af sig selv, når bedt om det.

Men dette går igen alle steder. Fra ca 1,5 år har vi opfordret til at hjælpe til fx dække bord osv, men har også altid ladet det være frivilligt, men nu er jeg ved at være træt af, at han aldrig hjælper til med at dække bord, rydde af bordet og også kun sjældent lave mad. Han kan ikke blive bedt om at gøre noget for så at gøre det. Hænge sin jakke op på knagen og sætte skoene på sin plads i entreen, ej heller rydde op . Intet vil han bidrage til. Jeg kan ikke finde en positiv måde at få ham til det på, og jeg er meget i tvivl om i hvor høj grad eller hvordan man kan enten lokke eller tvinge han til det.

Jeg synes det gør ham uopdragen, og jeg kan ikke lykkes med at få rettet op.

Han har altid været meget ...

Annonce

... utryg ved andre børn, og har klamret sig til klapvognen i zoo, nægtet legepladser osv. Han er lydsensitiv og bruger hyppigt høreværn i børnehaven. Det er som om han er konstant bange for at blive forskrækket.

Og måske derfor udspiller det samme sig på legepladser, til gymnastik osv. Mens de andre børn løber banen stort set selv til gymnastik, med en sjældent opmærksom forælder, så kan min dreng intet medmindre vi holder i hånd og jeg er med hele vejen rundt. Det samme gælder legeplads, der ender jeg også med at vi tager rutsjebanerne sammen. Hvis jeg ikke er hos ham, så panikker han.

Så alt i alt kommer han jo til at være meget uselvstændig og uden at bidrage med noget som helst. Det tror jeg ikke er godt for selvværdet. Som forælder er det også hårdt at altid være på. Jeg kigger misundeligt på forældre, der kan få en - set fra min stol - del fritid i form af at kunne slappe af i hovedet mens deres børn indtager rutsjebanerne.

Fx var vi til klassisk koncert for børn i dag. Han er glad for opera og orgelmusik på trods af at vi intet har gjort for at præge det. Men mens de andre børn gladeligt hoppede og deltog i den leg som musikerne lagde op til, så ville han kun sidde på mit skød. Jeg synes jo også han skal hoppe, så jeg sidder og hopper ham de rigtige tidspunkter og synger engageret med. De andre forældre fik mulighed for at lige slappe af i hovedet, mens deres børn lader sig guide af musikerne.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor