Brev:
Fantasi og løgn
25. april 2021
Alder:
4 år
Fantasi og løgn
Kære Helen
Atter engang tak for din brevkasse.
...Men nu til sagen: Min datter er lige blevet 4 år og har bare udviklet sig i en skøn og glad retning. (Hun har stadig nogle kraftige reaktioner på “skift”, men det er på ingen måde så heftigt som før, pyh).
Hun elsker at snakke og fortælle. Især historier. Der er lidt forskellige scenarier.
- Og her opstår mit dilemma så. For ind imellem løber fantasien bare løbsk og hun laver historier, i og for sig ret uskyldigt, men jeg synes det er vigtigt at hun lærer at sige, at nu digter hun. Her plejer jeg at sige: “Det var da vist lidt af en røverhistorie, det dér” “Det var en god historie, men husk lige at sige at nu fortæller du en historie - at det er noget du finder på” og lignende. Som regel bliver hun noget fornærmet og ret påståelig/stædig på at “det var i hvert fald rigtigt”.
Ind i mellem tendenserer det virkelig løgn. Hun kan sige at hun har leget med “Emily” hele dagen i børnehaven, men jeg har lige fået at vide af en pæd. Hun har leget med “Otto” og ellers siddet alene. Hvis jeg så kommenterer dét, siger at det ikke passer, bliver hun edder spændt rasende.
Samtidig har jeg en idé om, hun dækker lidt over hvor meget hun ret faktisk leger alene i BH, ved at have opfundet en fantasiven der hedder det samme som én af pigerne i BH. Hvis det er en fantasiven, lyver hun så?
Ved helt konkrete ting oplever jeg, at hun godt kan sige hun har vasket hænder uden at det passer, men så kan man bare bede hende om at gå ud at gøre det. Så gør hun det, omend lidt surmulende ;)
Jeg ved desværre også at far har forbudt hende at fortælle nogle af de ting som foregår hos ham. Den værste oplevelse i den retning, var en gang da jeg hentede hende hos far. Hun havde knap fået sprog på det tidspunkt, og det første hun over hovedet sagde til mig var “farmor var der ik’, farmor var der ik’”. Dér havde jeg lige set farmor stikke hovedet frem i køkkenvinduet 4 min forinden (og havde på intet tidspunkt kommenteret det). Det var for mig at se, så ganske tydeligvis ikke hendes egne ord. Men det må have været magtpåliggende for “far” at hun sagde det. Hvorom alting er, er jeg bange for hun har lært i meget tidlig alder at lyve. Godt nok ikke af egen fri vilje, men alligevel. (Hun må heller ikke fortælle når de har besøgt nogle venner, det kommer hun så alligevel til at røbe på forskellig vis).
Hvordan takler jeg det her? Og hvor almindeligt er det egentlig?
- Hvordan undgår jeg at hun kommer til at fortælle historier så de andre børn/voksne ikke tror på hende?
- Hvordan undgår jeg at hun kommer til at lyve? Det er da noget af det vigtigste, at man kan stole på sit barn/hinanden? ...selv gør jeg meget ud af at ord og handling hænger sammen.
Er det for tidligt at tænke at hun lyver? Kan hun overhovedet det rent hjerne-udviklings-mæssigt? Er det den umodne hjerne som ikke skelner fri fantasi fra virkelighed? - Og vil det forsvinde med tiden når hun bliver ældre?
Hun er utrolig “artig” ellers, spørger om hun må få vindruerne inden hun tager dem. Hvis hun får at vide hun skal vente med dem, gør hun det. Hun har aldrig taget noget der ikke tilkom hende...
Jeg håber du har fået nok info til at danne dig et overbliksbillede.
-Glæder mig til at høre fra dig.
Bedste hilsner
Mor