Storesøster rolle og tone

22. september 2020

Kategori:
Alder:
9 år, 2 mdr.

Storesøster rolle og tone

Kære Helen.

Denne gang skriver jeg for at få et par gode råd om storesøster som har det svært i sin nye rolle. Hun er 9.år, i puberteten og lige blevet storesøster for et halvt år siden.

Hun elsker sin lillebror og selvom det er svært ikke længere at være enebarn er hun god til at hjælpe til med ham. Men det er måske også der hunden ligger begravet for det virker ind i mellem som om hun synes hun er hans medforælder og kan gøre alting meget bedre end os.

Hun taler især til mig i en grim nedladende sarkastisk tone -fx kan hun finde på at grine hånligt af mig, hvis han fx græder når han skal i tøjet eller ikke lige vil sove etc. Jeg har fundet tid til at ...

Annonce

... lave ting kun med hende og påtaler tonen når jeg kan men det lader ikke til at gøre den store forskel. Vi kæmper også for at finde tid til at hun kan blive puttet bare en gang om ugen som hun plejede men det er praktisk næsten umuligt fordi lillebror skal sove senere end hende. Udover at det er ubehageligt bekymrer jeg mig for at hun føler lidt for meget ansvar overfor sin bror og skal jo være barn.

Har du et par råd til hvordan jeg bedst hjælper hende tilrette med og at forstå sin nye rolle som ældste barn i familien?

Måske er der også litteratur om teenagere eller efternøler du kan anbefale?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Tween og baby mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. februar 2024 | Sovevaner | 8 år, 7 mdr.

8-årig kommer ind til mor og far om natten

Kære Helen. Jeg skriver da mig og min mand ønsker at få dobbeltsengen...

13. november 2023 | Sovevaner | 10 år

10årig bange for ikke at kunne sove

Kære Helen Vores datter på 10 år er lige pludselig begyndt at sove rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor