Brev:
Storesøster rolle og tone
22. september 2020
Alder:
9 år, 2 mdr.
Storesøster rolle og tone
Kære Helen.
Denne gang skriver jeg for at få et par gode råd om storesøster som har det svært i sin nye rolle. Hun er 9.år, i puberteten og lige blevet storesøster for et halvt år siden.
Hun elsker sin lillebror og selvom det er svært ikke længere at være enebarn er hun god til at hjælpe til med ham. Men det er måske også der hunden ligger begravet for det virker ind i mellem som om hun synes hun er hans medforælder og kan gøre alting meget bedre end os.
Hun taler især til mig i en grim nedladende sarkastisk tone -fx kan hun finde på at grine hånligt af mig, hvis han fx græder når han skal i tøjet eller ikke lige vil sove etc. Jeg har fundet tid til at lave ting kun med hende og påtaler tonen når jeg kan men det lader ikke til at gøre den store forskel. Vi kæmper også for at finde tid til at hun kan blive puttet bare en gang om ugen som hun plejede men det er praktisk næsten umuligt fordi lillebror skal sove senere end hende. Udover at det er ubehageligt bekymrer jeg mig for at hun føler lidt for meget ansvar overfor sin bror og skal jo være barn.
Har du et par råd til hvordan jeg bedst hjælper hende tilrette med og at forstå sin nye rolle som ældste barn i familien?
Måske er der også litteratur om teenagere eller efternøler du kan anbefale?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Tween og baby mor