Hjælp til adfærd

9. januar 2020

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Hjælp til adfærd

Hej Helen

Jeg skriver til dig da jeg har to store ting jeg gerne vil tale med dig om. Den første ting er min datter på 4 og hendes adfærd. Vi har længe været sikre på at vi har en datter der er meget selvstændig og social, hvilket er fint og dejligt, men det er også lidt problematisk synes jeg.

Jeg vil starte med en erindring jeg har om da hun gik i vuggestue. Vi var til sommerfest i vuggestuen, og alle børnene rendte rundt sammen med deres forældre, selv når der var opvisning sad børnene med deres forældre. Vores datter var den eneste som ikke ville sidde hos mig, hun ville sidde ved en andens mor. Så kunne jeg ellers sidder der alene og ligne en eller anden mærkelig type der kun var der for selskabets skyld..

Så snart vi er hjemme ved andre, er det kun dem der duer, kun dem der må hjælpe hende på toilettet og kun dem der må tale med hende. Hun kan undgå os i flere timer og bare hænge ud hos andre. ...

Annonce

...

Når vi har gæster er det igen kun dem der duer og hun ignorerer os og bruger os slet ikke.

Når hun er til gymnastik vil hun ofte hellere sidde sammen med andre mødre end mig. Det er også sådan med hendes far. Når vi er ovre hos moster eller moster er hos os, er det kun hende der må give hende vand, mad, opmærksomhed etc.

Vi har et dejligt forhold med vores datter, og hun er en meget glad, intelligent pige med ben i næsen og meget fremme i skoene. vi siger tit vi elsker hinanden og krammer og kysser hele tiden. Jeg ser dog aldrig andre børn gøre det her. Da vi var til julestue sidste år, var hun sammen med andre og alle var med deres forældre, mens mig og min kæreste bare sad for os selv. Jeg er en super sjov mor, og hygger meget om mine børn. Vi har det super godt og der har aldrig været grund til hun skulle trække sig.

Hvad tænker du om dette? jeg har som sagt aldrig set nogen andre gøre sådan.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder