Brev:
Følsom pige på 3 år
12. september 2019
Alder:
3 år, 4 mdr.
Følsom pige på 3 år
Hej Helen,
Vi har en skøn og dejlig pige på snart 3,5 år.
Hun har de sidste 3-4 måneder reageret meget på små ting. Hun reagerer meget sensitiv, følsomt og nærtagende.
Det kan være alt fra et andet barn, der kommer til at bumpe blødt ind i hende, til at hun synes vi holder hende for hårdt i hånden, når vi går over vejen, snakker for hårdt til hende, når vi ber hende om at fx. tage tøj på om morgenen (som vi stadig hjælper hende med) osv. Hun reagere ved at græde, noget påtaget, men stadig med tårer og er hurtig til at blive glad igen.
Det er også noget de har bemærket i børnehaven og har kommenteret over for os.
Vi har længe forsøgt at forklare hende på en blød måde, fx at det andet barn ikke gjorde det med vilje, eller det ikke var med vilje at holde for hårdt fast på vej over vejen osv. osv. Men det er som om det ikke har en virkning i og med hun nu har reageret sådan i så lang tid.
Hun skal være storesøster til november og oveni dette står vi også over for en flytning om en lille måned (kræver ikke børnehave-skift) og jeg kan være bekymret for, hvordan det kommer til at gå, når hun allerede nu reagerer så meget.
Hun går i børnehave og trives her, på trods af at hun hver morgen siger hun ikke vil i børnehave. Pædagogerne siger hun trives og er glad i løbet i dagen og det er også vores indtryk, når vi henter hende.
Hun sover desuden fint (fra 19 til ca. 6.30/7 næste dag), spiser godt, er glad og social.
Hun har for en lille måned siden sagt farvel til sin elskede sut. Den gav hende stor ro og tryghed og det har været, og er stadig, et stort savn. Især når hun kommer hjem fra børnehaven, slår sig og skal sove, så savner hun den og den tryghed, trøst og ro den gav hende. Men det er jo som sagt kun en lille måneds tid siden, hvor hendes reaktioner har varet meget længere.
Er det mon bare en naturlig fase? og hvordan kan vi hjælpe hende til ikke at tage hele verden, og de små bump der kommer på vejen, så tungt?
På forhånd tak.