Brev:
Reaktioner på at blive storesøster
23. maj 2010
Alder:
2 år, 10 mdr.
Reaktioner på at blive storesøster
Kære Helen
Så er vores lillesøster kommet til verden og er nu 12 dage. Hun er en fin og velskabt pige, der trives og indtil videre er nem.
Mit spørgsmål går på de to store piger, der fylder 3 år til sommer. Deres reaktioner er nok meget som vi havde forventet det i forhold til deres forskellige personlighed. Men hvad angår A har hun nok reageret en del voldsommere end jeg havde troet.
A har altid været mors pige, mens S har været fars pige, og derfor var det forventeligt, at det ville blive sværest for A. Allerede tre timer efter jeg var kommet hjem med babyen råbte hun Dumme mor og dumme baby. Heldigvis kom hun på den måde af med meget de første dage, og vi kunne tage en snak om hvorfor hun synes mor og baby er dum. Hun er god til at sætte ord på, f.eks. er mor dum fordi babyen sidder hos mig hele tiden.
Nu sover babyen faktisk ret meget, så jeg har tid til at lave mange ting med hende og med dem begge også. Problemet var, at hele første uge gik med mange komplikationer i mine syninger og derfor mange smerter og feber, incl. 3 besøg på hospitalet. Så jeg kunne ganske enkelt ikke meget den første uge - og det er givetvis det, hun i lige så høj grad har reageret på. Heldigvis havde vi god støtte fra familien i den periode.
Men nu er jeg ovenpå igen og vi skal til at være os selv - en familie på fem, uden en masse mennesker boende hele tiden.
Nu kan jeg mærke, at Dumme mor er blevet en automatreaktion fra A når noget går hende imod. Vi har virkeligt mange sammenstød for tiden, og det er hårdt for alle parter. Hun er på tværs af alting hele tiden, slår mig og råber meget. Jeg prøver at finde en balance mellem at komme hende i møde og vise forståelse for at hun har det svært i det her - og at sætte en grænse, særligt fordi jeg fornemmer at hun spiller lidt på det, når hun ikke kan få sin vilje.
På en og samme tid er hun enormt vred på mig og så er det alligevel kun mig, der f.eks. må give hende tøj på osv. Jeg skal altså være til rådighed når hun kræver det - og det vil jeg et stykke ad vejen, men det kan jo ikke altid lade sig gøre.
Et eksempel: De to store piger skal tages op af badet og jeg plejer at tage A op. Samtidigt er lillesøster sulten, men jeg vurderer at hun godt kan holdes hen, så jeg kan nå at tørre A og give hende tøj på. Men A nægter at gå op af badet. Jeg siger tre gange til hende, at hvis jeg skal tage hende op skal det være nu, for ellers skal lillesøster til at have mad. Hun råber NEJ og er sur, vil ikke op. Det ender med at jeg må amme og at hendes far tager hende op. Det ender med et næsten hysterisk anfald. Hun er altså splittet mellem at være sur på mig - og at jeg alligevel skal alting med hende som det plejer at være.
Jeg har sagt mange gange til hende at det er i orden hun synes jeg er dum når hun føler jeg sidder meget med babyen - men at jeg ikke vil have hun siger det hele tiden og slet ikke at hun slår mig.
Når jeg foreslår hende at vi laver noget sammen når den lille sover er hendes reaktion også ofte tværhed og NEJ.
Har du et råd til hvordan man på en gang rummer hendes vrede og ked-af-det-hed - og samtidigt får sat en grænse, så det ikke er noget der kommer til at styre hele hverdagen herhjemme?
Det skal siges, at det selvfølgeligt indimellem også bare går fint. Men generelt er hendes lunte utrolig kort. Og jeg føler afmagt, skyld og medlidenhed.
På forhånd tak.
Maria Louise