Blandingsforhold ved grøntsagsmos

17. november 2022

Alder:
4 mdr.

Blandingsforhold ved grøntsagsmos

Kære Helen

Det går rigtig godt med grøden - lillebror smasker og laver velbehagslyde. Vi har nu prøvet majsgrød, boghvedegrød og hirsegrød.
Han smiler og øver sig i at få det "ned i kråsen" 😉 Det er så hyggeligt og meget nemmere end med storebror, som var meget skeptisk.

Af nemheds skyld (for mig) ville jeg høre dig, hvad blandingsforholdet bør være, når vi ved 5 måneder kaster os over grøntsagsmos for 150 g mos: Lyder 2/3 grøntsager og 1/3 kartoffel eller grød + 5 ml/1 tsk fedtstof fornuftigt? Vi starter selvfølgelig med ganske lidt ad gangen.
Jeg synes det er nemmest at operere sådan, da jeg så kan variere på det grundlag.

For at besvare dine tidligere spørgsmål:
Lillebror skal desværre starte I vuggestue allerede ved 6 måneder, da ...

Annonce

... barselsordningerne ikke er så fordelagtige hernede som i DK. Han skal dog kun være der om formiddagen indtil han fylder 1 år. Jeg henter ham så ved middagstid, ammer og tager ham med hjem. Det gjorde jeg også med storebror I Belgien. Jeg kan arbejde hjemme hver eftermiddag.

Og ja, lillebror er glad og smiler, når han er vågen. Han skriger også, er temperamentsfuld og giver klart udtryk for, hvad han vil og ikke vil. Han vil meget gerne kunne se mig HELE tiden og underholdes. Han er meget vågen og forsøger allerede at skubbe sig fremad med benene på legemåtten.

Tak for tippet med bad om formiddagen. Det resulterede i går allerede i en længere middagslur, dog med et opvågninger, men han faldt til ro igen med lidt hjælp.

Kærlig hilsen

Maria Louise og den bette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

28. juni 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Baby behov for ekstra væske i varmen?

Kære Helen Vores dreng er nu 5.5 måned gammel og får fuld flaske. De...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine