Brev:
For højt a vitamin indtag fra leverpostej?
5. september 2020
Alder:
0 mdr.
For højt a vitamin indtag fra leverpostej?
Kære Helen,
Jeg har læst lidt blandet omkring a vitamin og graviditet - herunder leverpostej. De fleste steder står der skrevet at man kan indtage leverpostej i mindre mængder, og andre steder står der ikke noteret begrænsning i forhold til leverpostej.
Jeg er i uge 5+2 og har i uge 5 spist ca 200g leverpostej fordelt på 3 dage (en alm pakke). Nu er jeg blevet i tvivl om det har været for meget?
Jeg kan læse at der er knap 4000 mcg i 100g leverpostej, og at den daglige anbefalede dosis er ca 800 mcg for gravide pr dag. Jeg tager også gra-vitamin hvor der også er en smule a vitamin i. Så leverpostejen har givet mig ca 8000mcg på tre dage, altså ca 2500 mcg pr dag. Jeg har ikke spist det siden.
Håber meget at du kan hjælpe med afklaring
De bedste hilsner
Mette