Brev:
Bad og børneeksem
10. februar 2019
Alder:
9 mdr.
Bad og børneeksem
Hej Helen.
Min søn er 9,5 mdr. gammel. Han er oftest en glad og nem, men meget sensitiv dreng. Han har døjet meget med tør hud og eksem, og gør det stadig, hvilket er grunden til at vi ikke har badet ham ret ofte – vi ville ikke forværre hans hudproblemer. Men det er nok det som har bidt os r…. for det er en evig kamp at få ham i bad, og har egentlig altid været det på nær da han var helt spæd.
Det er tydeligt at han er meget utryg og bange for vandet, dog er han begyndt at synes det er sjovt at plaske i vandet med hænderne. Men det at få kroppen ned i vil han bare ikke. Så snart hans fødder rører vandet bliver han meget ked af det, begynder at græde, og jeg vil næsten sige panisk i hans øjne. Han river og flår i mit tøj (eller fars, hvis det er ham der bader ham) og vil bare op NU! Han er så ulykkelig og bange, og jeg vil have det rigtig skidt med at skulle tvinge ham ned i vandet da jeg ønsker badet skal være en god oplevelse for ham. Derfor gør vi det at vi tager ham op igen så snart han bliver ked, og går til puslepladsen på hans værelse og får ham vasket færdig, tørret ham etc.
Vi har forsøgt med forskellig temperatur i badevandet (37 grader, lidt varmere og endnu lidt varmere (dog selvfølgelig ikke brændende)). Vi har forsøgt at synge, lege med legetøj og vaskekluden etc. Vi har prøvet hans eget kar og vi har prøvet med vores store badekar.
Vi har også prøvet at have ham med en af os i brusebad, hvilket går meget nemmere når han er i vores favn imens. Men det fungerer bare bedst når vi er to – én under badet og den anden som tager ham når han er færdig i badet. Men dette kan bare ikke lade sig gøre særlig tit.
Hvad kan jeg/vi gøre for at hjælpe vores søn med at blive glad for badet/vandet og få en (og forhåbentlig en masse) god oplevelse?
Med Venlig Hilsen
Karina.