Bad og børneeksem

10. februar 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Bad og børneeksem

Hej Helen.

Min søn er 9,5 mdr. gammel. Han er oftest en glad og nem, men meget sensitiv dreng. Han har døjet meget med tør hud og eksem, og gør det stadig, hvilket er grunden til at vi ikke har badet ham ret ofte – vi ville ikke forværre hans hudproblemer. Men det er nok det som har bidt os r…. for det er en evig kamp at få ham i bad, og har egentlig altid været det på nær da han var helt spæd.

Det er tydeligt at han er meget utryg og bange for vandet, dog er han begyndt at synes det er sjovt at plaske i vandet med hænderne. Men det at få kroppen ned i vil han bare ikke. Så snart hans fødder rører vandet bliver han meget ked af det, begynder at græde, og jeg vil næsten sige panisk i hans øjne. Han river og flår i mit tøj (eller fars, hvis det er ham der bader ham) og vil bare op NU! Han er så ulykkelig og bange, og jeg vil have det rigtig skidt med at skulle tvinge ham ned i vandet da jeg ...

Annonce

... ønsker badet skal være en god oplevelse for ham. Derfor gør vi det at vi tager ham op igen så snart han bliver ked, og går til puslepladsen på hans værelse og får ham vasket færdig, tørret ham etc.

Vi har forsøgt med forskellig temperatur i badevandet (37 grader, lidt varmere og endnu lidt varmere (dog selvfølgelig ikke brændende)). Vi har forsøgt at synge, lege med legetøj og vaskekluden etc. Vi har prøvet hans eget kar og vi har prøvet med vores store badekar.

Vi har også prøvet at have ham med en af os i brusebad, hvilket går meget nemmere når han er i vores favn imens. Men det fungerer bare bedst når vi er to – én under badet og den anden som tager ham når han er færdig i badet. Men dette kan bare ikke lade sig gøre særlig tit.

Hvad kan jeg/vi gøre for at hjælpe vores søn med at blive glad for badet/vandet og få en (og forhåbentlig en masse) god oplevelse?

Med Venlig Hilsen
Karina.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder