Brev:
Nybagt mor
24. januar 2019
Alder:
1 mdr.
Nybagt mor
Kære Helen.
Jeg er lige blevet medlem, og ser frem til at følge din side. Dertil er jeg også blevet mor til en lille pige i december.
De første tre ugers tid har hun været ret nem og medgørlig, men de sidste to og en halv uge er hun blevet mere og mere urolig. Hun er - for det meste - nogenlunde tilpas om formiddagen, men bliver så meget urolig og klynkende fra 16-17 tiden og helt frem til sengetid, dertil sover hun ikke meget ift. hendes alder (tror vi). Nå, men da det hele er nyt, så har jeg flere spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med. Det omhandler vel mest, om det er “normalt” det der sker med hende, primært ift. hendes mad og søvn.
1) Kan spædbørn i 5-6 ugers alderen få for meget mælk? Hun spiser ofte, men kan sove lange lure imellem (op til tre timer), så hun bliver dejlig mæt og har taget en del på allerede. Jeg tænker jeg kan have for meget mælk, men mine bryster har der fint - der er bare altid mælk i dem, og hun spiser kun ved et bryst ad gangen. Men, hun tager som sagt rigtig godt på. Kort sagt: Min SP sagde, at det var fint, hvis hun kun spiste hver 3-4 time, men hun bliver ulykkelig, hvis jeg prøver at udsætte måltidet. Hun spiser nok 10-12 gange i døgnet (i hvert fald), er det normalt? Og kan hun, som sagt, få for meget mælk?
2) Er det normalt for hendes alder, at blive stigende urolig? Det er blevet tiltagende værre siden uge 3, og hun er nu 5,5 uge - dvs. er urolig i kroppen, spræller, klynker, kan ikke finde ro mm. Hun vil ikke svøbes/være i vikle, og her svært ved at falde til ro. Vi prøver at holde hende tæt, være i ro, synge blidt og vugge hendes i armene. Men, er denne uro “normal”, og er der håb om bedring fremadrettet?
3) Dette spørgsmål omhandler søvn. Jeg har set dit skema vdr. søvn, og ved godt, at børn er individuelle og ikke kan indsættes i skemaer. Men, vores datter sover ofte kun 11-12 timer på et døgn, og det kræver megen besvær at få hende højere op. Er det normalt, st er spædbarn sover så lidt? Hun sover meget lidt om natten: Fx fra 22-01, igen fra 03-05.30 og så meget lidt sporadisk indtil kl. 7-8. Dertil en formiddagslur på 2-3 timer, en eftermiddagslur på 1-2 timer og en lille aftenlur, inden det starter forfra. Dertil sover hun ofte meget uroligt, spræller, grynter, klynker og møffer rundt.
Jeg er allerede MEGET udfordret på min søvn, så er spændt på at høre, om et sådant sove mønster er normalt, og om børn ofte sover dårligere de første 3 måneder, eller om vi skal forberede os på at kæmpe med søvnen? Hun vil som sagt ikke svøbes. Hun sover i vugge eller hos mig. Dertil tror jeg hun lider en del af mavekneb, hun har meget afføring, og kommer fint af med det (meget ofte - måske 10 lortebleer i døgnet) men spiser også ofte og meget.
4) Er det for risikabelt pt. at prøve st give MME, så jeg kan få sovet lidt. Er bare bange for, at amningen så går i vasken, for den - amningen - kører rigtig godt.
Mangler bare lidt rådgivning om, hvad der er normalt primært ift. søvn og mad.
5) Min datter er også ofte svær at få til at falde til ro om aftenen - hun skal gerne gynges og vugges i armene, for så at falde i søvn, så kan vi med lidt held ligge hende i vuggen. Første stræk om natten er på ca. tre timer, hvor hun sover ret roligt. Når hun så vågner igen, så kan hun være vågen mellem 1-3 timer i stræk, før hun igen sover er par timer. Er det normalt i den alder, og er vi allerede ved at indføre en dårlig vane ved at lade hende falde i søvn på os?
Jeg har kæmpet mange timer med at få hende til selv at falde i søvn i vuggen, og det lykkes af og til - er det kampen værd i længden? I nat kæmpede jeg tre timer, før hun endelig fald i søvn igen. Er der håb for mere søvn i fremtiden, eller hvad kan jeg gøre? Jeg er meget sikker på, at hun bliver mæt. Er der i øvrigt en forklaring på, hvorfor nogle spædbørn kan sove otte timer i træk, og nogle - som min - max tre timer?
6) Hun er også svær at holde i søvnen, i dag tog hun tre timer udenfor i sin barnevogn, men det krævede, at jeg undervejs gik tre småture, og sad indenfor i mit vintertøj, så jeg kunne springe ud og vugge vognen lidt, så hun kunne sove videre. Hun sov, men det var noget af et projekt. Dertil er mit spørgsmål, om jeg hør mig selv en bjørnetjeneste ved at gøre det sådan? Altså hjælpe hende til anholde søvnen i så udpræget grad? Altså, er det godt givet ud, eller er det bedre bare at lade hende vågne af sig selv, måske eet lærer hende bedre at sove uden at blive vugger hvert 20 min.? Det er lidt kompliceret med et belastet underliv (og er ikke så mobil endnu efter hård fødsel), der ikke tåler kulde, i frostgrader :)
Det var vidst der hele. På forhånd tak, ved ikke, hvor meget man må skrive og spørge som medlem. Men, nu er jeg starter ved bare at fyre løs.
På forhånd mange tak for dine råd og vejledning, samt svar på spørgsmål.
Med venlig hilsen
AS :)