Amme strategi

28. august 2022

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amme strategi

Hej Helen,

Jeg har læst med herinde et stykke tid og har nu fået lyst til selv at stille et spørgsmål.
Min datter er fra d. 17/6. Hun har taget fint på, og vejer ca 5700 g.

Vi har været lidt udfordret med søvnen, men fået nogle gode redskaber af vores sundhedsplejerske og nu går det godt de fleste dage. Så nu har vi det jeg vil kalde en søvn strategi (faste rammer omkring søvnen, når hun er træt og skal sove lur), som vi forsøger at holde os til og det plejer at virke. På gode dage sover hun gerne 3-4 lure af 2-3 timers varighed i liften i barnevognen. Ofte skal hun hjælpes videre i søvnen efter can 30-45 min.

Min fornemmelse er at hun sover bedst og længst hvis hun er godt mæt.

Nu synes jeg at jeg er udfordret på amningen. Min datter har opdaget sine hænder og har hånden i munden oftere ...

Annonce

... og oftere. Hun smasker også mere. Så jeg synes det er blevet sværere at se hvornår hun er sulten og mæt. Hun kommer oftere til begge bryster nu end hun gjorde før. Og spiser gerne begge i "bund". Måske fejltolker jeg hende?

Kan man lave en amme strategi, ligesom med søvnen? Nogle faste rammer omkring amning som jeg kan bruge, så hun får det hun har brug for og kan sove godt.

Jeg har læst at du før har rådgivet om at amme efter lur og før lur.

Jeg er nervøs for at give hende for meget mælk, så hun bliver overmæt og får uro i maven. Mit nedløb er kraftigt.

Jeg kan godt savne dagsstruktur og rytme. At dagene ligner hinanden mere og mønstret gentager sig. Men det er nok for tidligt at forvente?

Jeg håber du kan følge mine tanker og glæder mig til at høre dit svar :-)

Venlig hilsen
Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.