Brev:
Amme strategi
28. august 2022
Alder:
2 mdr.
Amme strategi
Hej Helen,
Jeg har læst med herinde et stykke tid og har nu fået lyst til selv at stille et spørgsmål.
Min datter er fra d. 17/6. Hun har taget fint på, og vejer ca 5700 g.
Vi har været lidt udfordret med søvnen, men fået nogle gode redskaber af vores sundhedsplejerske og nu går det godt de fleste dage. Så nu har vi det jeg vil kalde en søvn strategi (faste rammer omkring søvnen, når hun er træt og skal sove lur), som vi forsøger at holde os til og det plejer at virke. På gode dage sover hun gerne 3-4 lure af 2-3 timers varighed i liften i barnevognen. Ofte skal hun hjælpes videre i søvnen efter can 30-45 min.
Min fornemmelse er at hun sover bedst og længst hvis hun er godt mæt.
Nu synes jeg at jeg er udfordret på amningen. Min datter har opdaget sine hænder og har hånden i munden oftere og oftere. Hun smasker også mere. Så jeg synes det er blevet sværere at se hvornår hun er sulten og mæt. Hun kommer oftere til begge bryster nu end hun gjorde før. Og spiser gerne begge i "bund". Måske fejltolker jeg hende?
Kan man lave en amme strategi, ligesom med søvnen? Nogle faste rammer omkring amning som jeg kan bruge, så hun får det hun har brug for og kan sove godt.
Jeg har læst at du før har rådgivet om at amme efter lur og før lur.
Jeg er nervøs for at give hende for meget mælk, så hun bliver overmæt og får uro i maven. Mit nedløb er kraftigt.
Jeg kan godt savne dagsstruktur og rytme. At dagene ligner hinanden mere og mønstret gentager sig. Men det er nok for tidligt at forvente?
Jeg håber du kan følge mine tanker og glæder mig til at høre dit svar :-)
Venlig hilsen
Ditte