Svar: Amme strategi

28. august 2022

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære Ditte

Stort tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Det lyder som om, at du har godt med mælk, og det lyder også som om, at både amning og søvn fungerer ret godt hos jer - det er super dejligt!

I 2 måneders alderen sover børn faktisk meget forskelligt. Nogle børn sover få men meget lange lure, andre børn sover flere korte lure og derfor også flere lure dagligt. Og dagene kan også sagtens variere, så der er ikke nødvendigvis samme søvnmønster fra dag til dag. Derfor kan det være rigtig svært, at lave en fast rytme omkring søvnen - det bliver lidt lettere i 3-4 måneders alderen, hvor de fleste børn vil trives rigtig godt med en 3-lure-om-dagen-rytme - men det er nok lidt for tidligt for jer lige nu:)

Det man kan, med den alder jeres datter har, er at skabe lidt genkendelighed og dermed tryghed. Det vil sige, at når hun skal puttes, så vil det være rigtig godt, at I forsøger at gøre nogenlunde de samme ting, for det vil forberede hende på, at det netop er sovetid og dermed hjælpe hende med til at koble fra, finde roen og falde i søvn. Og de genkendelige ting er ofte alt det, du allerede gør: skifte bleen, give hende mælk og netop putte hende, når hun er godt mæt, lægge hende fra dig stille og roligt med bestemte kærtegn, måske berolige med en sut, putte hende i liften, trille lidt, måske tænde for en musikuro eller lignende... så det samme sker mere eller mindre hver gang.

Og ja - det er rigtig godt, hvis hun bliver ammet, som en fast del af sit putteritual. For jo mere mæt hun er, jo større sandsynlighed er der for, at hun kan sove et længere søvnstræk, og det at blive ammet og være i din favn udskiller hormonet oxytocin, som naturligt gør hende rolig og hjælper hende med at falde i søvn.

Hvis hun sover nogle lange lure, og det lyder det som om, at hun ofte gør - så vil hun sandsynligvis have behov for to amninger mellem hver lur. Har hun sovet et par timer, så vil hun være sulten/tørstig, når hun vågner og skal derfor lægges til brystet på dette tidspunkt. Herefter kan I så lege, tumle, hygge, pludre osv. og når det så er tid til at sove igen, så lægger du hende til brystet igen og putter hende så derefter.

Hvis hun er sulten, når hun vågner af en lur, så vil rytmen ofte være sådan, at hun ammes fra det ene bryst, når hun ...

Annonce

... vågner og fra modsatte bryst, før hun puttes igen. Og når hun så vågner, så tilbyder du hende det bryst, hvor hun stoppede sidst - så hun spiser godt i bund fra den side, og derefter kan hun så tilbydes modsatte side. Der er naturligt også børn, som kun spiser fra et bryst mellem hver lur, men du fortæller, at hun allerede spiser fra begge sider, og det må hun meget gerne.

Brystet er altid et tilbud, og hvis hun tager imod og spiser, så må du gå ud fra, at hun har behov. Hun kan også variere sit behov, så nogle gange vil hun spise i længere tid, fordi hun på den måde får et fuldt måltid, andre gange vil hun spise i kortere tid, fordi hun på den måde får den vandholdige mælk, som slukker tørsten - og så var hun tørstig og ikke sulten. Den fleksibilitet skal være der.

Hun har også en alder nu, hvor hun er blevet ældre og fysisk større - og hun kan naturligt have behov for at få sat mælkeproduktionen lidt op. Derfor er det vigtigt, at du følger hendes behov og lægger hende til, når hun viser behov for det - og også lader hende tømme begge bryster, hvis der er behov for det - fordi du på den måde sikrer, at din mælk reguleres efter hendes behov. Det kan altså godt være sådan lige nu, men det kan ændre sig igen, så hun atter spiser anderledes, og det er helt okay og helt normalt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun sover en kort lur, så vil hun ikke på samme måde have behov for mælk, når hun vågner, hvis hun er ammet lige før, hun blev lagt til at sove - så på den måde skal der også være lidt fleksibilitet. Rytmen med mælk før putning er dog god at holde fast i:)

Hvis det viser sig, at du overproducerer og hun får alt for meget mælk hos dig og for meget maveuro og andre problemer, så kan det være nødvendigt at ændre lidt på ammerytmen. Generelt bør hun spise hver 3-4 time, så hun får 6-8 måltider i døgnet og derudover også gerne en trøste-tørstetår ind imellem. Timer tælles fra en amning starter og til næste amning begynder, så hvis hun f.eks. er ammet kl. 12, så bør hun ammes igen omkring kl 15, senest kl 16... det lyder dog ikke som om, at det er nødvendigt at tælle timer hos jer, hun lyder til at kunne justere sit behov rigtig fint selv :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder