Brev:
3 mdr og problemer med amning
3. december 2021
Alder:
3 mdr.
3 mdr og problemer med amning
Hej Helen
Jeg er førstegangsmor til en skøn dreng som bliver 3 mdr. i næste uge. Han blev født ved igangsættelse 41+5. Fødslen gik hurtigt og han fik af den grund sonde første døgn. Han vejede 3120g ved fødslen og havde indenfor nogle dage taget den tabte vægt på igen. Han har generelt taget godt på i vægt siden fødsel og er også vokset siden sp var for 1 mdr siden, der vejede han 5,2 kg.
Han er en kvik dreng hører vi, der følger godt med i sin udvikling. Han virker til at trives meget godt og er glad det meste af tiden.
Det jeg nu oplever er problemer med amningen, han ammes fuldt.
Det skal siges at inden vi blev udskrevet fra sygehuset efter fødsel havde vi fået ok styr på amningen. Sp fortalte ved første besøg at tungebåndet var stramt og det blev klippet ved øre-næse-hals læge. Amningen har fungeret fint siden, det syntes jeg dog også den gjorde inden - men hvad ved jeg som førstegangsmor.
Tidligere er han altid blevet ammet umiddelbar inden lur og kort efter lur så han er blevet ammet hver 1,5-2 time og sjældnere om natten. Det skal siges han aldrig har haft et godt sovehjerte. Han har altid kun sovet 20-45 min. af gangen. Det ændrede sig for 2-3 uger siden hvor han pludselig tog en daglig lur på 2-3 timer.
Jeg er overbevist om jeg har en god mælkeproduktion og et hurtigt nedløb. Mælken står gerne i stråler hvis han slipper brystet hurtigt efter han er startet på amningen og han kløjes ofte i mælken. Han mættes som regel kun af et bryst, jeg tilbyder altid det andet som han afviser. En amning tager som regel 10 min.
Her for tiden er han meget urolig ved brystet hvor arme og ben fægter til højre og venstre. Han vil ikke ammes når jeg lægger ham til efter 1,5-2 timer som han plejer, og vil som regel heller ikke ammes mere end 5 min. hvis jeg får ham lagt til. Han skriger ved brystet, vender hovedet og laver en flitsbue med ryggen. Jeg forsøger at amme ham i soveværelset med gardinet rullet ned og uden andre forstyrrelser, uden rigtig virkning. Jeg forsøger liggende stilling, uden virkning og er heller ikke komfortabel med denne stilling. Jeg trives kun med siddende, hvilket jeg tror skyldes mine meget store bryster. Jeg har en foldet stofble under brystet for at holde det lidt oppe.
Han spiser kun normalt og godt om natten.
Han sover også væsentlig dårligere om dagen og natten, men påtænker det skyldes at han spiser så dårligt og lidt ved brystet om dagen. Vi har haft lignende situation med amningen da han var ca. 5 uger gammel. Der gik problemet dog over af sig selv.
Jeg mener ikke selv problemet skyldes smerter på ham eller mavekneb ej heller brystbetændelse, knuder eller lign.
Han har fortsat mere end 1 daglig gul afføring og flere tisbleer om dagen.
Jeg er frustreret og stresser lidt over amningen. Forsøger dog at tage det roligt da jeg kan se han har det godt. Tanken omkring at tilbyde eller supplere med flaske strejfer mig også tit da jeg betvivler omkring amningen.
Har du et forslag til hvad problemet kan skyldes og gode ideer til at få ham til at spise?
I sammenhæng med det, hvor ofte skal han ammes? Er det stadig gerne de 8 gange i døgnet når han er 3 mdr. gammel?
De bedste hilsner
Camilla