Svar: 3 mdr og problemer med amning

3. december 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære Camilla

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dejlige dreng :) Og velkommen til:)

Det lyder som om, at amningen faktisk har fungeret godt hos jer - og når jeg læser din beskrivelse, så lyder det ikke som om, at du mangler mælk. Tværtimod - du fortæller, at mælken står ud i stråler, hvis din dreng slipper hurtigt, og du fortæller også, at han ofte kløjs i mælken, fordi den løber hurtigt til ham. Samtidig tager han jo rigtig fint på og er en glad og smilende dreng - så er der ikke umiddelbart grund til at tro, at du skal begynde at supplere med ekstra mælk, som situationen er lige nu:)

Der kan være flere ting, som spiller ind. Og min umiddelbare tanke er, at han nu er blevet så stor, at der godt må begynde at gå lidt længere tid mellem amningerne. Når han bliver irriteret på brystet, kan det godt være fordi, du ofte ammer med 1.5-2 timers interval - ofte lægger du ham til både, når han vågner og før han skal sove - og jeg vil umiddelbart anbefale dig, at du lige nu forsøger med amning en gang imellem hver lur. Og du må meget gerne forsøge at lægge amningerne sådan, at de bliver en del af hans putteritual. Har han sovet en lang lur på 2-3 timer, så vil han naturligt være sulten/tørstig, når han vågner af denne lur og vil her have behov for mælk, når han vågner og efter en aktiv vågenperiode igen have behov for mælk, før han skal puttes. Men til de øvrige lure i løbet af dagen vil jeg anbefale, at du forsøger at amme ham, før det igen er tid til at sove.

Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby, og det er derfor rigtig godt, hvis du kan begynde at se hans døgn inddelt i perioder, hvor han er vågen, aktiv, bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt. Og efter en længere vågen og aktiv periode skal han så hjælpes til ro, hjælpes til at koble fra, have mælk og puttes:)

Derudover så er det rigtig godt, hvis du kan være opmærksom på, hvordan du holder ham, når du lægger ham til brystet. Når børn laver "flitsbue", så kan det godt være fordi de føler sig presset til brystet. Det kan ske, hvis du holder hans hoved i dine hænder, når du lægger ham til. Prøv derfor, om du kan undgå at gøre dette og lade hans hoved hvile på din arm eller på ammepuden. Og hvis det er nødvendigt at støtte hans hoved, så sørg for at holde din hånd under nakken og ikke på baghovedet.

Det kan ofte også være en god idé at skifte mellem forskellige ammestillinger, fordi han vil føle presset forskelligt på brystet, alt efter hvordan han er lagt til. Det mindste pres kommer ofte, hvis han ligger ned og ammer, fordi du her slet ikke rør ved hans hoved. Men du kan også sagtens sidde op og variere mellem den almindelige stilling og tvillingestillingen, for at se om det kan gøre en forskel for ham:) Hvis du har en meget hurtig nedløbsrefleks, så kan det også nogle gange være en idé at bruge det der hedder tilbagelænet ammestilling (laid-back).

Derudover så kan der også ske nogle hormonelle forandringer hos dig nu. Det kan ændre smagen i din mælk og i en periode gøre, at han derfor afviser ...

Annonce

... eller bliver irriteret på brystet. Det samme kan ske, hvis du har ændret vaner - hvis du feks. er begyndt at løbetræne, dyrke sport eller lignende, så kan dette også være med til at ændre smagen af din mælk og være noget han derfor reagerer på.

Han kan også reagere, hvis du begynder at bruge en anden type sæbe, parfume eller lignende, så du dufter anderledes. Eller hvis du er begyndt at tage noget medicin eller andet, som også kan give smag til mælken.

Han har også en alder nu, hvor det godt kan være sværere for ham at koncentrerer sig om at die. Han kan godt være reelt stuen og have brug for mælken, men han er langt mere opmærksom nu og kan se længere, ligesom han også skelner rummet I er i på en anden måde - og han ka derfor godt lade sig forstyrre, når han skal spise. Derfor er det rigtig fint, at du nogle gange vælger at gå afsides med ham, ammer i soveværelset osv. Det må du fortsat gerne gøre.

Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at skabe lidt rytme i løbet af dagen, meget gerne en rytme, hvor han tilbydes 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og at du mellem disse lure sørger for at aktivere ham rigtig godt, så han bruger sig selv både motorisk og mentalt - og så ammer ham før hver lur. På den måde vil der naturligt gå lidt længere tid mellem amningerne og hans lyst til brystet vil naturligt kunne vende tilbage. Samtidig vil aktiviteterne også gøre, at han efterfølgende naturligt vil kunne føle behov for den nærhed, som brystet også giver - og så naturligt behov for mælken, før han så skal sove.

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, tilbydes evt. brystet igen, når I står op.

I leger, tumler, hygger, pludrer og er aktive

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer og er igen aktive

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Vågner igen og I leger, tumler hygger, pludrer. Hvis han har taget en meget lang middagslur, så er det helt fint, at han ammes, når han vågner.

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Aften: Ammes, spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen og fylder sig på den måde op til natten. Det må han meget gerne, det er helt normalt, ligesom amning også her indgår som en fast del af putteritualet.

Sen aften: Ammes og sover videre

Midt nat: Ammes og sover videre

Han vil sandsynligvis have brug for amning hver 3-4 time, hvilket svarer til 6-8 amninger i alt. Du må gerne tilbyde ham brystet hyppigere end dette, men afviser han, er det vigtigt, at du accepterer det. Og ja - der må gerne gå 4 timer imellem en amning, det er helt okay. Der kan naturligt være behov for trøstslukkere eller trøstetåre ind i mellem, men hvis du ser på min dagsplan, så er der plads til ca. 7 amninger i den, og han må som sagt gerne blive ammet lidt mere eller lidt mindre. Der er nødt til at være en vis fleksibilitet.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres familie videre frem:)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder