Skal tungebåndet klippes eller kan bedre amning løse problemet?

23. januar 2021

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Skal tungebåndet klippes eller kan bedre amning løse problemet?

Kære Helen.

Jeg er meget i tvivl om, om jeg skal få klippet tungebåndet på min dreng på 7 uger (født halvanden uge over termin). Han er i det store hele (så vidt jeg som førstegangsmor kan vurdere) en glad og selskabelig baby, der smiler og pludrer og gerne vil underholdes.

Men. Amningen går ikke fuldstændig glat. Nogle gange niver det en del (der kommer ikke sår), andre gange nærmest ikke. Nogle gange er han meget urolig ved brystet, andre gange rimelig rolig. Nogle gange er det tydeligt, at han får masser ud, andre gange er jeg mere i tvivl. Der er i øvrigt ikke nogen sammenhæng: Han kan godt spise til, selvom det gør ondt. Jeg har været til sundhedsplejens ammevejleder, og det hjalp noget, men har ikke løst problemerne helt. Hun mente i øvrigt, at jeg havde masser af mælk.

Amningerne er typisk meget lange, nogle gange over en time, hvor han småsover ind imellem, bøvser og evt. bliver skiftet. Og om dagen kan der gå meget kort tid imellem amningerne, måske kun en time. Hvis han sover i barnevogn, kan han dog godt sove i 2-3 timer om dagen uden mad. Hans første stræk om natten kan være helt op til 5 timer. Han spiser ca 8 gange i døgnet.

Han havde ikke taget helt nok på ved sidste vejning hos lægen. Hun var ikke meget bekymret, da hans længde ligger over normalkurverne (og stiger lidt stejlere), men syntes, at vi skulle holde øje med det. Og ...

Annonce

... jeg tænker, at det jo godt kan skyldes, at han ikke får nok mad, fordi han nogen gange spiser for ineffektivt, og vi måske af og til stopper for tidligt, fordi det gør ondt på mig.

Vi har nu været hos ørelægen, som sagde, at hans tungebånd var lidt stramt bagtil, og at han gerne ville klippe det. Jeg er lidt bange for indgrebet, så vi takkede nej i første omgang. Men jeg er meget i tvivl. Jeg vil rigtig gerne fortsætte med at amme, men hvis det bliver ved med at være ubehageligt halvdelen af tiden, ved jeg ikke, om jeg kan. Og jeg er selvfølgelig også nervøs for, om han får nok mad, når nu vægten ikke stiger, som den skal.

Jeg ved godt, at du ikke kan vejlede om, hvorvidt han skal have klippet tungebåndet eller ej. Men jeg vil gerne høre, om du tror, at amningen kan komme op at køre smertefrit og mere effektivt (evt. med mere ammevejledning)? Eller kan et stramt tungebånd simpelthen gøre, at han nogen gange bare ikke kan få ordentligt fat, hvis han fx er træt, lige meget hvor dygtig jeg er til at lægge ham til?

Og kan du svare på, om klip af tungebåndet kan give nogen komplikationer? Ørelægen virkede lidt affejende og sagde, at det værste, der kunne ske, var, at klippet ikke løste problemet, hvilket jo nok bare betyder, at det er et rimeligt sikkert indgreb - men jeg følte mig ikke helt informeret nok til bare at få det gjort.

På forhånd tak
A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder