Svar: Skal tungebåndet klippes eller kan bedre amning løse problemet?
23. januar 2021
Alder:
1 mdr.
Kære A
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng! Tak for din fine beskrivelse af din dreng, hans tungebånd, dine ammeproblemer og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Problematikken omkring tungebånd har været diskuteret igennem længere tid, og der er i 2020 blevet udarbejdet "National klinisk retningslinje om undersøgelse og behandling af stramt tungebånd hos ammede spædbørn". Retningslinjerne er lavet af en tværfaglig arbejdsgruppe, som består af læger, jordmødre, sygeplejersker, sundhedsplejersker, ammevejledere, kiropraktorer mm. Formålet med at lave en retningslinje har været at sikre ensartet behandling og udbrede viden, så man ikke hverken over- eller underbehandler barnet.
Det anbefales blandt andet, at man til vurdering af tungebåndet og de ammeproblemer der er, anvender Tongue-tie and Breastfed Babies Assessment Tool (også kaldet TABBY). Her ser man på tungespidsen, man ser på, hvor tungen hæfter, hvor højt tungen kan løftes, og hvor langt tungen kan stikkes frem - og man scorer mellem 0-2 point.
Ved en score mindre end eller lig med 5 (og man samtidig ser ammeproblemer), så anbefales det, at barnet ses af en ØNH-læge eller børnelæge til vurdering, at frenotomi (klip) overvejes, og at der fortsat gives ammevejledning til ammeproblemerne er løst.
Ved en score 6 eller 7 (og man samtidig ser ammeproblemer), så anbefales det, at der gives ammevejledning, og hvis dette ikke løser problemet inden for 1-2 uger, så henvises til ØNH-læge eller børnelæge, at frenotomi (klip) overvejes, og at der fortsat gives ammevejlening til problemerne er løst.
Det skønnes, at de fleste ammeproblemer kan løses ved kvalificeret ammevejledning, og børn kan sagtens have kort tungebånd, uden at der er problemer med amningen. Men ses der kort/stramt tungebånd, som giver ammeproblemer før 4 måneders alderen, så vurderes det, at et klip af tungebåndet (frenotomi) kan have en gavnlig effekt. I den undersøgelse man har lavet, har tilbagemeldingen har været, at ammeproblemerne enten er helt forsvundet, eller at amningen tydeligt er bedret. Det vurderes også, at risikoen for komplikationer som f.eks. blødning er lille. Når det er sagt, så bliver anbefalingen dog betegnet som svag, på grund af de få studier, der er lavet.
Vælger man at få foretaget frenotomi (klip), så anbefales det, at barnet smertestilles med sukkeropløsning: 1- 2 ml 24% sukkeropløsning der kommes på barnets tunge. Det har været diskuteret, hvorvidt man burde lave mobiliserede efterbehandling. Altså laver strækøvelser og massage af såret efter klip (frenotomi). Dette anbefales ikke, da det kan være smertefuldt, og det vurderes, at tungen vil få fin træning, når barnet ammes efterfølgende.
Man kan også vælge at give manuel behandling til børn med stramt eller kort tungebånd og ammeproblemer. Der er ikke evidens for at dette har nogen effekt, men nogle forældre vil gerne prøve, og der findes litteratur, som peger på, at manuel behandling kan afhjælpe muskulære asymmetrier og spændinger. Det frarådes ikke at forsøge dette, men det anbefales heller ikke som noget man rutinemæssigt bør forsøge.
Din dreng er nu 7 uger gammel, og I har haft problemer hele tiden. Du har fået ammehjælp, og din dreng er blevet set og vurderet af ØNH-læge, som har konstateret, at din dreng har stramt tungebånd, og han vil gerne klippe det. Samtidig fortæller du, at din dreng nogle gange har svært ved at tage rigtig fat, du har generelt en del smerter i forbindelse med amning - selvom du ikke har sår. Du er opmærksom på hans sutteteknik, men du fornemmer, at selvom du er meget opmærksom på at få ham lagt rigtigt til, så er hans sutteteknik ikke helt rigtig. Samtidig fortæller du, at hans vægt ikke stiger helt som den helst skulle, og det er naturligt nærliggende at tænke, at der er en sammenhæng her.
Ud fra det du fortæller, og ud fra de kliniske retningslinjer, der nu er lavet, så lyder det som om, at din dreng godt kunne have glæde af at få klippet tungebåndet. Men, som ØNH-lægen har sagt, så er der ingen garanti, der er forældre som ikke oplever, at det gør en forskel. Jeg forstår godt, at du er bekymret for indgrebet, men det gøres ofte uden større problemer, og han skal naturligt tilbydes sukkervand som smertestillende.
Jeg vil sende dig de forskellige retningslinjer, TABBY-score skemaet osv. i en separat email :) Og så må du naturligivs meget gerne give mig en tilbagemelding omkring, hvad I beslutter jer for og hvordan det ender :) Tak :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske