Ammestrejke?

3. februar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Ammestrejke?

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig ang. søvn og amning, og nu er problemerne så eskaleret.

Min søn er nu 4 mdr, og han har siden han var cirka 8 uger været urolig ved brystet i perioder, og han har også taget lige i underkanten på af, hvad han burde. Jeg har været til adskillige ammevejledere, der kunne bekræfte, at jeg har mælk nok, og at jeg bare skulle fortsætte, fordi han trivedes og var glad selvom han ikke tog nok på.

Vi har egentlig haft en god periode, selvom han kun spiser, når han VIRKELIG er sulten/burde være sulten, altså cirka hver 4. time, og KUN lige efter en lur (en sjælden gang indimellem) men ALDRIG før en lur. Du skriver altid, at det er meget vigtigt, at barnet ammes som en del af putteritualet, og det har altså ikke været muligt for os i måneder, hvilket bekymrer mig? Burde babyer ikke elske at ligge og spise?

Min søn virker i hvert fald mest som om, det med at spise er et nødvendigt onde. Hvis jeg forsøger at lægge ham til på andre tidspunkter end lige efter en lur og minimum 2 timer men helst 4, laver han flitsbuen og græder. De sidste to nætter har han reageret sådan det meste af natten, hvorfor hans og min søvn også har været meget sporadisk, da han jo virker sulten, og ligger uroligt, men ikke vil spise. Han vil slet ikke tage fat, han rykker bare hovedet væk og græder, når jeg forsøger at lægge ham til.

Han tager gladeligt en flaske med MME, så jeg overvejer, om jeg bare skal skifte til det, selvom bare tanken gør mig uendeligt trist. Men jeg har kæmpet så længe nu, og jeg føler, han vil foretrække flaske, og i sidste ende er det jo ham, der er vigtigst. Det skal lige siges, jeg kun har givet ham MME få gange, når han har afvist brystet virkelig længe, og jeg slet ikke kan få ham til at spise. Begge ...

Annonce

... ammevejledere, jeg har talt med, har ment, jeg skulle droppe flaske helt.

Jeg ved ikke, om man kalder det ammestrejke, når det kun er noget af tiden (primært nat og morgen) han ikke vil spise. Tidligere var det netop om natten, jeg kunne få mest mælk i ham. Han spiser nok 5-6 gode måltider om dagen, hvor han drikker på begge bryster i 5-10 min hver. Bagefter virker han mæt og tilfreds, og han ser også glad ud, når jeg "pakker" brysterne ud.

Jeg har prøvet hud mod hud og laidback, men han laver igen bare flitsbuen og stikker i et hyl. Så en "ammeferie" som nogle anbefaler mod ammestrejke vil blive lidt af en kamp. Hverken mælkemængde eller nedløb er problemet, begge dele fungerer. Jeg kan nogle gange få ham til at tage fat, hvis jeg har en ammebrik på, og jeg har også lidt små brystvorter, men han har jo sagtens kunne få fat og spise godt uden, så det undrer mig, han pludselig foretrækker det.

Synes du, vi skal begynde at give ham grød? Jeg ved, at det nok vil komplicere amningen endnu mere, men vil måske også få hans vægt til at stige og få ham til at trives endnu bedre? Det skal lige siges, at han udviser alle trivselstegn, med undtagelse af, at han kun sover maks 2 timers lure, en sjælden gang 2.5 timer, og som regel med opvågninger hvert 45. minut. Om natten sover han virkelig dårligt for tiden. Et 2-3 timers stræk først på aftenen og derefter 1.5 times intervaller og tit med en times vågentid ved 3-tiden. Men han er glad, legesyg, opmærksom, god i kontakten osv.

Har du en idé til, hvad jeg kan gøre, og synes du, jeg skal begynde på grød eller MME? Jeg er så bange for, at det skal få amningen til at gå helt i stå, men det er simpelthen så hårdt, at han afviser brystet.

Tak for en god brevkasse og en hyggelig podcast på Podimo :)

Venlig hilsen
Louise.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder