Svar: Ammestrejke?

3. februar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Louise

Tak for dit brev og søde ord - også om min ogThomas´ podcast på Podimo - den er også rigtig hyggelig at lave :)

Du har kæmpet rigtig meget med amningen, siden din dreng var ganske ny, og jeg er faktisk der, hvor jeg tænker, at det vil være en god beslutning at tilbyde ham flaske. Det betyder ikke, at du skal stoppe med at amme. Det vil være rigtig godt, at fortsat stadig tilbyder ham brystet - han er jo umiddelbart egentlig okay med brystet, når han selv får lov til at styre sit behov, og han er glad, når du knapper blusen op :) Men han tager ikke nok på, og det er naturligt rigtig hårdt, når han så i perioder igen og igen afviser brystet, laver flitsbue og græder.

Han er 4 måneder nu, og der er absolut ikke noget i vejen for, at du giver ham f.eks. 1- 2 flasker dagligt f.eks. før middagslur, og før han puttes om aftenen eller sen aften. Det vil for det første give dig mulighed for at få skabt en rytme, hvor han begynder at drikke mælk, som en fast del af hans putteritual, og det vil også gøre det muligt for far og andre at passe ham på sigt. Det er også en overvejelse, som man er nødt til at gøre sig.

Han skal ammes eller tilbydes flaske til han er 12 måneder gammel og med de udfordringer, som amningen giver jer og har givet indtil nu, så tænker jeg, at det vil være hårdt og rigtig svært at skulle amme så længe - og det er en god idé at udnytte, at han faktisk er glad for flasken og tager imod den. Hvis du f.eks. kæmper med amningen et par måneder mere, så kan du faktisk risikere, at han pludselig ikke vil tage imod flasken, og så har du jo først problemer, hvis han både afviser bryst og flaske. Da han samtidig ikke tager nok på, og da amningen ofte bliver mere kamp end glæde, så synes jeg, at det er en god beslutning, at du begynder med flaske.

Han skal stille og roligt også igang med skemad, men det vil kun være smagsprøver, og i første omgang kommer dette ud over hans vanlige indtag af mælk. Det er lige nu vigtigt, at han får mælk nok, og så kan skemaden introduceres stille og roligt hen af vejen, måske om en måneds tid :)

Jeg tænker ikke at skemaden vil komplicere amningen eller flaskegivningen yderligere, det vil netop være en god idé - som du har læst, at jeg ofte anbefaler - at du forsøger hen af vejen at skabe en rytme, hvor du giver lidt skemad og vand af kop, når han vågner, og så tilbyder bryst eller flaske før han skal sove. Det vil være rigtig fint, hvis der går 1-2 timer imellem, at han tilbydes skemad og mælk - og på sigt vil det være rigtig fint, at der også går ca 3.5-4 timer imellem tilbuddet om mælk, så han heller ikke ...

Annonce

... føler sig presset til brystet her, men netop ofte tilbydes brystet med det interval, som han normalt foretrækker det...

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, starter måske dagen med en lille ekstra amning, når I vågner, men hvis han ikke vil ammes her, er det helt okay :)

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Begynder måske om en lille månedstid at blive tilbudt smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Ammes - eller flaske - og puttes til middagslur - måske kl ca 13 - det afhænger af, hvor l lang hans formiddagslur er.

Eftermiddag 16.30-17: Ammes og puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort powernap

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Aften 20: Ammes - eller flaske og puttes til natten

Sen aften 23-24: Ammes eller drømmeflaske og sover videre

Nat 03: Ammes og sover videre

Som du kan se, så indgår der i denne dagsplan ca. 7 mælkemåltider i døgnet, og det kan godt være, at hvis du begynder at give flaske aften eller sen aften, at din dreng så vil begynde at sove et lidt længere søvnstræk og således springe et af måltiderne over. Det er helt okay, det må han gerne. Modermælkserstatning kan mætte lidt mere end modermælk, og børn der får flaske spiser ofte færre gange i døgnet, end børn der ammes.

Hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens forløb, og det kan også sagtens være sådan, at jeres dreng vil gå senere i seng, end jeg har skitseret i ovenstående plan. Mange børn vil i 4 måneders alderen ikke sove før klokken måske er 22, og det er også i orden, det hører alderen til og vil ændre sig igen. Det afhænger helt af hvor lange dagslure han tager, og hvor tidligt han starter dagen...

Jeg synes som sagt, at du skal begynde med flaske 1-2 gange dagligt, som en fast rutine, så din dreng får mælk nok til at vokse af - og så han vænnes til flasken, imens han stadig gerne vil have den :) Derudover tænker jeg, at det vil være fint at begynde med lidt smagsprøver på grød om en månedstid - eller når du fornemmer, at han virker parat til dette både mentalt og fysisk :) Du skal stadig amme ham - meget gerne 4-5 gange i døgnet, så han på den måde stadig stimulerer dig og naturligt får din mælk - og så kan du se, hvordan det i øvrigt går, og hvad der fungerer godt for jer.

Jf. dagsplanen, så kan du se, hvordan han stille og roligt kan begynde at få en rytme, hvor mælken bliver en del af hans putteritual. Selvom det ikke har kunne lade sig gøre indtil nu - hvilket er helt okay - så kan det være en god idé fremadrettet :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla