Ammer kort tid og sjældent

6. december 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Ammer kort tid og sjældent

Hej Helen

Tak for din hjælp tidligere. Jeg har dog stadig problemer med at amme min søn, og håber du igen kan hjælpe med et godt råd. Det har stået på næsten tre uger nu, og det opstod fra den ene dag til den anden, da han var præcis seks uger gammel.

Han spiser godt i cirka 5 minutter ved brystet, og begynder så pludseligt at græde - dog ikke ved sidste amning om aftenen og om natten, hvilket måske skyldes, han halvsover, mens han spiser. Han græder i alle stillinger, så det er heller ikke der, problemet ligger. Det hjælper (for det meste) heller ikke at skifte bryst eller skifte stilling, efter han er begyndt at græde. Nogle gange hjælper det, men som regel resulterer det bare i endnu mere og meget insisterende gråd.

Han er tjekket for kort tungebånd. Det er lidt kort bag til, men ikke kort nok til ØNH vil klippe. Han har ellers stort set alle symptomer på det, undtagen at mine brystvorter ikke er ømme/sprækker.

Han har muligvis haft lidt trøske, som jeg troede, var årsagen i en periode. Det er behandlet uden bedring.

Han har været til kiropraktor og er blevet trykket på. Han var lidt låst i nakken, men det har heller ikke hjulpet at få gjort noget ved det.

Jeg har været til ammerådgiver, og ifølge hende (og også min egen opfattelse) har jeg rigeligt mælk og et ganske fint nedløb - lidt hurtigt, men ikke for hurtigt, umiddelbart.

Han er faldet en lille smule på vægtkurven, men har så efterfølgende taget det på igen, og han er ganske fint i stand (vejede 5580 g sidst SP var her kort før han fyldte 8 uger, vejede 3560 g ved fødslen). Så umiddelbart får han det, han skal.

Jeg har selv en idé om, det kan skyldes han sluger luft under amningen, da han tit bøvser højt, når jeg fjerner ham, efter han begynder at græde. Men hvis jeg lægger ham til igen efter bøvsen græder han bare videre med det samme eller efter 3-4 sug. Jeg har også overvejet silent refluks, men jeg føler ikke lægen tager det seriøst, da han ikke gylper.

Jeg har været til egen læge med ham. Hun sagde, at eftersom han tager på, så må jeg ...

Annonce

... bare lære at leve med det. Hun tjekkede også maveform, mund mv. og så ingen tegn på, han ikke trives.

Det er virkelig hårdt, at han græder så meget efter amningen. Derfor overvejer jeg nu, om jeg bare skal tage ham fra brystet, når han begynder at græde, og lade være med at amme videre, selvom jeg tænker, han ikke har spist nok. Altså jeg vil stoppe med at prøve at overtale ham til at tage brystet igen, ved at skifte stilling, bryst mv. Det skyldes, at han som regel bliver meget ked af det, når jeg prøver at få ham til at spise mere. Hvis jeg tager ham fra med det samme, han begynder at klynke, og lægger ham på legetæppet smiler han som regel og virker glad.

Det vil dog betyde, at han så kun spiser cirka 5 minutter på ét enkelt bryst hver 3. time. Det synes jeg jo ikke lyder af meget, men han suger dog rigtig fint og laver gode synkelyde i de 5 minutter. Og han tager jo umiddelbart også på. Efter 5 minutter bliver han som regel ked af det - dog sjældnere hvis der er gået 3+ timer siden sidste amning, og han dermed må tænkes at være virkelig sulten - så kan hans gråd også bare være hans måde at fortælle mig, at han er mæt? Her tænker jeg også i og med, at han tit smiler til mig og er interesseret i kontakt, hvis jeg tager ham fra med det samme, han begynder at klynke. Så: Er 5 minutters amning hver 3. eller 4. time nok?

Jeg er så bange for, at det aldrig stopper, og at han vil blive ved med at græde efter hver amning, for så vil jeg have svært ved at fortsætte amningen lige så længe, som jeg selv gerne vil. Men samtidig vil jeg virkelig også være ked af at give modermælkserstatning på flaske.

Har du hørt om problemet tidligere? Jeg har læst mange opslag på facebook i diverse amme-grupper, hvor andre mødre har nøjagtigt samme problem, dog uden de nogensinde har fundet ud af, hvad problemet skyldtes. Flere skriver, de har oplevet det samme, og at det stoppede af sig selv, men nu er der snart gået tre uger, og jeg bliver mere og mere desperat.

Jeg glæder mig til at læse dine tanker om problemet.

Venlig hilsen
Louise.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire