Svar: Ammer kort tid og sjældent

6. december 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Louise

Tak for dit brev :)

Hvis du har et meget hurtigt nedløb og din dreng dier med rigtig god teknik og har et godt vakuum, så kan det godt tænkes, at han får et fuldt måltid på 5 minutter. Det er dog svært at vide - faktisk ved man jo aldrig helt præcist, hvor meget barnet egentlig får, når det ammes, og derfor er der nogle andre faktorer, som du er nødt til at medtænke og se på, i forhold til at vurdere om de korte amninger er i orden.

Det vigtigste er, at din dreng tager tilstrækkeligt på. Det er den bedste rettesnor for, at han får nok at spise hos dig - og hvis han tager rigtig fint på, så er det derfor helt okay, at han dier kortvarigt. Det lyder som om, at han tager godt på, og du nævner også, at du har haft en ammevejleder inde over, som skønner, at du har fint med mælk og fin nedløbsrefleks. Du skriver også, at når han efter 5 minutter selv slipper brystet, så virker han glad og tilfreds - presser du ham derimod ekstra til brystet, så bliver han ked af det og frustreret.

Jeg tænker derfor, at det må komme an på en prøve, og at du skal forsøge at amme ham, som han selv viser behov for. Naturligvis stadig holde øje med, at han spiser effektivt, når han spiser hos dig, og at han tilbydes brystet hver gang han viser behov, også selvom der nogle gange ikke går 3-4 timer imellem. Det lyder som om, at du skal give ham en chance for at regulere sit behov selv og lige nu tro på, at han faktisk er i stand til dette... men det vil også være rigtig godt, at du får ham vejet lidt hyppigere for at se om han stadig tager nok på. Du kan sandsynligvis få ham vejet i sundhedsplejerskernes åbne hus/forældre café.

Hvis du mistænker, at ...

Annonce

... han bliver irriteret ved brystet, fordi han skal arbejde lidt ekstra for det" jo længere ind til fløden han kommer", men at du i øvrigt har mælk nok, så kan det være en overvejelse værd at forsøge med en syntocinon-spray. Det fås på recept ved lægen. Her tager du et pust i hvert næsebor, før du lægger ham til og det vil få din nedløbsrefleks igang hurtigere, så mælken løber lettere til ham.

Det kan, som du også har forsøgt, ofte også være en god idé at lægge ham til i en ny ammestilling. Nogle gange vil det være godt, at du ikke med det samme vender ham rundt, men at du i stedet giver ham en lille pause, hjælpe ham med at bøvse af, evt. skifter hans ble og derefter så lægger til brystet igen - gerne samme bryst, men i en anden stilling, for at han på den måde får tømt brystet bedre og får lidt mere mælk med ud... Så han på den måde får delt amningen lidt op og måske derfor så atter har lyst til at spise lidt mere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man bør aldrig sætte tid på en amning, fordi det er meget svært at vide præcist, hvor længe barnet har behov for at spise. Nogle børn "tømmer" et bryst på 5 minutter, hvor andre børn bruger 40 minutter på det. Når jeg sætter "tømmer" i gåseøjne, så er det fordi man aldrig kan tømme et bryst helt, der vil altid være noget at komme efter... og måske er det derfor, at du på facebook og andre steder har mødt mødre, der som du selv bliver frustrerede, fordi de tror, at amning skal tage lang tid - det skal det ikke nødvendigvis. Hvordan det er hos jer afhænger dog helt af, hvordan din dreng trives med de korvarige amninger :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre... :)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder