Bid ved amning - knap 5 måneder

30. januar 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Bid ved amning - knap 5 måneder

Hej Helen

Mange tak for svar på mit første spørgsmål omkring opstart af mad.

Vi har givet Asger nogle dage, hvor han kun har fået mad hver anden dag for lige at give hans mave en chance. Der gik 8 dage fra første portion/smagsprøve på grød til første afføring, men nu virker der til at være “hul igennem”, selvom han stadig kæmper lidt og græder særligt ved prutter.

Planen er derfor fra imorgen at gå over til grød hver dag en gang om dagen. Vi skal være hernede en uge endnu, så tænker at vi kan starte op på grøntsagsmos som andet måltid om dagen, når vi er hjemme igen, hvor vi bedre selv kan lave mosen. Vi har grødblanding nok til den sidste uge hernede og bor på hotel med elkoger, så det fungerer fint med kogt flaskevand og grødblanding.

Til gengæld er der opstået et andet problem. Asger har jo allerede fået sine første to tænder, der næsten er helt udvoksede, selvom han kun er knap 5 måneder, og på det seneste er han desværre begyndt at bide mig under amning. Det er sket et par gange, men i dag har været ekstra slem, og han har bidt mig tre gange, hvor han sidste gang fik bidt hul, så det blødte.

Jeg har hver gang forsøgt at sige højt NEJ eller AV, men han smiler bare til mig sådan lidt overrasket, når jeg gør der. Jeg ved, at han ...

Annonce

... selvfølgelig ikke gør det for at skade mig, men jeg er i tvivl om, hvad jeg skal stille op? Jeg læste på ammenet, at man kunne risikere ammestrejke, hvis man råbte op, så jeg tøver lidt med at blive endnu mere højlydt og har jo heller ikke lyst til at skræmme ham eller gøre ham ked af det, men samtidig har min reaktion pt ingen effekt.

Jeg har prøvet at gennemskue, hvornår han bider, men det er både i starten og til sidst. I starten af amningen, når jeg tror, han er sulten og derfor lægger ham til, men han ikke er det. Til sidst i amningen, når jeg tror, han ikke er færdig, men han ikke vil have mere. Flest gange er til sidst, men det er svært at gennemskue, hvornår han bare holder pause, som du også skrev om i dit sidste svar, og hvornår han reelt er færdig.

Jeg kan mærke, at jeg bliver mere og mere angst for at lægge ham til og faktisk også bliver ked af det, fordi det er ubehageligt at være “bange” for ham. Så jeg håber, du kan give et godt råd.

Jeg har vitterlig ikke lyst til, at han skal have MME i stedet for amning, når den jo ellers kører så fint og har været helt problemfri indtil nu, men samtidig kan jeg heller ikke leve med at blive bidt hver gang og gå og frygte min egen dejlige lille dreng.

På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Asgers mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland