Brev:
Min dreng vil ikke spise skemad
27. august 2007
Alder:
6 mdr.
Min dreng vil ikke spise skemad
Hej Helen,
Tusind tak for en fantastisk brevkasse, - nu har jeg omsider selv fået mig meldt ind, for den er da helt genial.
Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig lidt med. Jeg har en søn på 6 måneder, som bliver ammet og som ikke vil spise noget af al den skemad, som jeg har tilbudt ham den seneste 1 1/2 måneds tid. Han er en stor dreng, 74 cm og knap 11 kg, og da han altid har været meget sulten, startede jeg så småt med at introducere ham for lidt smagsprøver da han var 4 1/2 måned gl.
Jeg prøver at gøre spisesituationen så hyggelig som mulig, passer den ind, hvor han ikke er for træt eller for sulten eller mæt, men lige meget hjælper det. Han bliver sur, kniber munden sammen, kommer med sure brummelyde og fægter med arme og ben. Jeg har prøvet med mange forskellige slags grød og grøntsagsmos, både hjemmelavet og det på glas.
De første ca. 12 uger af hans liv, havde han en "mild form for kolik", hvor han kun fandt ro når han blev ammet eller vugget i sin slyngevugge. Og jeg må nok indrømme, at han blev ammet ret ofte. Han er utrolig glad for at blive ammet, og jeg tænker på om det er derfor han nægter den rigtig mad...? (I min mødregruppe er de andre små helt vilde med mad og sover igennem om natten! Så jeg føler mig håbløst bagefter).
Under hans kolik fik vi os desuden en lidt dårlig vane med at amme til han faldt i søvn, noget jeg stadig må praktisere, og som jeg synes begynder at blive et problem. Han har altid vågnet mellem 3 og 6 gange om natten for at spise, - da han var helt spæd var det nok lidt oftere, og jeg er meget i tvivl om hvorvidt det er sult eller trøst. Han bliver i hvert fald ked af det, hvis ikke han får brystet. Noget der startede som en trøst, er nok gået hen og blevet en vane nu.
Jeg har hørt om flere der begynder at tilbyde vand om natten, og jeg er i tvivl om det er noget jeg kan gøre allerede nu? For er han nu sulten, synes jeg også det er synd kun at tilbyde ham vand. Og er det trøsten han søger, vil han nok ikke kunne nøjes med vand. Jeg er lidt forvirret, og har en idé om, at al den amning om natten måske også påvirker hans opstart på rigtig mad.
Dette er nok lidt rodet skrevet, da jeg selv er lidt forvirret, men jeg håber det er til at forstå, trods det jeg måske ikke har fået alle detaljer med.
På forhånd tusind tak for svar.
Med venlig hilsen
Mette og Anton