Amning - skal jeg ændre noget?

22. november 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Amning - skal jeg ændre noget?

Hej Helen.

Kort om Max. Han er 9 mdr. Bruger ikke sut. Er ikke interesseret i mad. Vil ikke tage flaske. Han har aldrig rigtigt grædt og ved derfor ikke rigtigt hvad det er at blive trøstet. Han er ikke så meget til nærkontakt. Han keder sig hurtigt og er utilfreds. Alt dette kommer der sikkert flere spørgsmål om :-)

Men i denne omgang drejer det sig om amning.
Jeg ammer ham liggende i søvn kl. 19, hvilket oftets lykkedes nemt. Jeg kan derefter flytte ham sovende over i sin egen seng. Det er lidt forskelligt hvornår han vågner første gang der efter. Han har i mange måneder ammet ca. hver 2. time hele natten. Vi ændrede lidt på nogle småting, hvor hans far og jeg har byttet plads, så det nu er ham der sover ved siden af bed-siten. Så nu ammer vi ...

Annonce

... ca. hver 3. time. Jeg ved at et barn i den alder ikke behøver at amme så meget og det ville da også være rart, hvis vi bare kunne sove igennem. Men, jeg synes det er nemt bare at amme ham når han vågner, og så sover han jo videre. Er det en dårlig vane? Eller er det fint bare at give ham trygheden, og så ændre han selv på det, når han er klar?

Jeg ville ikke ane hvordan jeg skal få ham til at sove uden amning. Han bruger ikke sut, han bliver irriteret hvis man ligger en hånd på ham. Han kan ikke lide at blive nusset, og han bliver bare sut og ked af det, hvis han ikke bliver ammet. Skal jeg ændre på noget hvis jeg selv trives i det? Eller hvad er dit råd? Der skal jo ændres på det på et tidspunkt. Men gør han mon selv det?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig