Brev:
Faste rammer for et barn på 1 år
23. marts 2020
Alder:
12 mdr.
Faste rammer for et barn på 1 år
Hej Helen
Man hører jo, at børn har behov for faste rutiner. Vi er i tvivl om hvor detaljeret det skal være?
Vi har en fast rutine for morgenens første 1 time, Nogenlunde faste tidspunkter for måltider, som dog kan forskubbe sig lidt med hans søvn, som vi lader ham bestemme helt selv. nogenlunde faste tidspunkter for søvn (på nær lige nu hvor han er ved at ændre det selv), og et fast putteritual.
Men vi bader ham fx. kun een til to gange om ugen - lørdag eller søndag, og kun midt på ugen hvis han er beskidt, og det på et vilkårligt tidspunkt på dagen, så det er ikke fast og aldrig noget han som sådan kan forudse vil ske. Vi lader ham se badekaret med sine badedyr inden, og så har vi et overgangsritual med at vaske fødderne med sæbe i håndvasken, inden han kommer ned i vandet som er uden sæbe.
Udeturene kan både falde morgen, middag, eftermiddag eller aften. Nogle gange alle fire, andre dage kun en enkelt tur.
Læsning, sanglege, lytte til musik, tumling, og alle andre former for aktiviteter kan ligeledes ske anytime i løbet af dagen, mens jeg ved at dagplejemoren har en fast rutine for at fx. udeturen sker formiddag og læsning om eftermiddagen, og så har hun fokusområder fx. en periode med fokus på hund og kat. Der er vi nok lidt mere 'all over the place'.
Der er ikke noget fast program hen over ugen, udover dagpleje mandag til fredag. Vi kan finde på at tage i svømmehallen, cafe eller bibliotek, på en hvilken som helst dag på ugen. (før corona-nedlukningen vel at bemærke)
Måltidernes indhold har lidt rutine. Fx. får han altid havregrød m frugt til morgenmad, familiens mad til aftensmad, ofte men ikke altid rugbrød til frokost, mens mellemmåltiderne kan være næsten hvad som helst fra bolle til tykmælk.
Bør vi indføre endnu mere forudsigelighed i hans hverdag?
Hilsen