Faste rammer for et barn på 1 år

23. marts 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Faste rammer for et barn på 1 år

Hej Helen

Man hører jo, at børn har behov for faste rutiner. Vi er i tvivl om hvor detaljeret det skal være?

Vi har en fast rutine for morgenens første 1 time, Nogenlunde faste tidspunkter for måltider, som dog kan forskubbe sig lidt med hans søvn, som vi lader ham bestemme helt selv. nogenlunde faste tidspunkter for søvn (på nær lige nu hvor han er ved at ændre det selv), og et fast putteritual.

Men vi bader ham fx. kun een til to gange om ugen - lørdag eller søndag, og kun midt på ugen hvis han er beskidt, og det på et vilkårligt tidspunkt på dagen, så det er ikke fast og aldrig noget han som sådan kan forudse vil ske. Vi lader ham se badekaret med sine badedyr inden, og så har vi et overgangsritual med at vaske fødderne med sæbe i håndvasken, inden han kommer ned i vandet som er uden sæbe.

Udeturene kan både falde morgen, middag, eftermiddag eller aften. Nogle gange alle fire, andre ...

Annonce

... dage kun en enkelt tur.

Læsning, sanglege, lytte til musik, tumling, og alle andre former for aktiviteter kan ligeledes ske anytime i løbet af dagen, mens jeg ved at dagplejemoren har en fast rutine for at fx. udeturen sker formiddag og læsning om eftermiddagen, og så har hun fokusområder fx. en periode med fokus på hund og kat. Der er vi nok lidt mere 'all over the place'.

Der er ikke noget fast program hen over ugen, udover dagpleje mandag til fredag. Vi kan finde på at tage i svømmehallen, cafe eller bibliotek, på en hvilken som helst dag på ugen. (før corona-nedlukningen vel at bemærke)

Måltidernes indhold har lidt rutine. Fx. får han altid havregrød m frugt til morgenmad, familiens mad til aftensmad, ofte men ikke altid rugbrød til frokost, mens mellemmåltiderne kan være næsten hvad som helst fra bolle til tykmælk.

Bør vi indføre endnu mere forudsigelighed i hans hverdag?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København