Svar: Meget urolig søvn - 0 mdr.
15. juni 2008
Alder:
0 mdr.
Kære nybagte forældre
Små børn drømmer og har rigtig meget hjerneaktivitet, derfor vil små børn ofte ses meget urolige når de sover. De småklynker, pjevser, søger, smasker, sutter osv. og tit bliver man som forældre forvirrede og tror at barnet er vågent og skal tages op, have mad eller lignende - men det er ikke altid tilfældet. Nogle gange er det drømme aktivitet, som giver den utrolige søvn.
Derudover vil mange små børn også under søvn og under skift af søvnfase få sat deres moro-refleks igang. Det er faldrefleksen. I kender det fra jer selv, lige der hvor I er ved at falde rigtigt i søvn, så spjætter kroppen og I føler at I er ved at falde i et hul. I kender denne fornemmelse og falder i søvn igen, men hos små børn går faldrefleksen igang, de spjætter voldsomt med både arme og ben og ofte græder de, er nødt til at komme op, blive trøstet, evt. få bryst igen, hvorefter de så atter kan sove.
Det vil være en rigtig god idé at svøbe han og heldigvis er det ikke så varmt i disse dage. Det at blive svøbt i et klæde med armene ind til kroppen, hjælper ham til større fysisk ro. Når han har sparket i maven og bevæget sig, er han støt ind i dit maveskind og pladsen har været trang, det er derfor tryghedsskabende at blive svøbt og det vil hjælpe ham til ro.
Giv ham evt. også en sut, altså amme ham, svøbe ham og give ham en sut og put ham så i liften og se om han så ikke kan finde ro og sove. I skal naturligvis holde øje med ham og sikre jer at han ikke bliver for varm, når han svøbes. Men et klæde omkring sig kan hjælpe ham til at finde større fysisk ro:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske